Dj-veteran och vinylskivbolagsgrundare blir musikkurator på nya At Six

Victor Sanchez är en av Stockholms klubblivs mesta musikprofiler, en entusiast som blandar spelningar världen över med egna vinylskivbolaget Sound&Echo. Nu är hans mål att musiken skall vara en stor del av upplevelsen och ett av minnerna man bär med sig när man lämnar nutida lyxhotellet At Six.

Han har arrangerat klubbar och spelat musik i allt från övergivna fabriker till Grodan och F12 Terrassen, från Into the Valley till Tokyo. Med rötterna i tidig house och disco spelar Victor Sanchez idag musik efter en genrefri filosofi, där känsla och stämmning är fundamental. Att på olika sätt gräva fram, upptäcka och fylla på skivsamlingen med ny eller gammal musik är en enorm drivkraft.

- Jag vill skapa en naturlig och spännande scen för musik som annars inte får den plats i Stockholms krogliv som den förtjänar, berättar Victor Sanchez. Jazz, soul, funk, synth-pop, disco, ambient, folkrock och allt mitt emellan får härmed ett nytt hem. Det kan vara bortglömt, obskyrt, nytt eller gammalt.

Som musikkurator blir hans uppdrag att skapa musikmiljöer för hela hotellet, från första intrycket i lobbyn till utbudet på hotellrummen. Men hans främsta arena blir At Six Listening Lounge.

- Min vision är att fylla detta vardagsrum med allt från föreläsningar, temakvällar, intressanta podcastinspelningar, skivreleaser till enklare lyssnings-sessions av olika album och traditionella dj-set men med musik som både utmanar och tillfredställer.

Victor Sanchez brinner för att dela med sig av skivfynd och att sprida musik som få känner till vidare. Hans fokus kommer vara att lyfta all enorm inhemska talang och kunskap som finns ihop med internationella smaksättare (tastemakers) för att skapa en levande och helt unik plats för inspelad musik. En plats där alla får möjligheten att upptäcka något de aldrig hört tidigare men också återupptäcka musik presenterad på ett helt nytt sätt.

- Jag ser fram emot att få spegla, med musik, kontrasterna mellan naturens lugn och de pulserande storstadsvimlet som gör Stockholm till en i många fall unik plats i världen.

OM AT SIX & VICTOR SANCHEZ

Victor Sanchez har varit aktiv i Stockholms klubbscen sedan tidigt 2000-tal och delat skivspelare med internationella djs som Kerri Chandler, Chez Damier, Brawther Dj-deep, Danny Krivit, Boddih Satva, Jay Tripwire samt spelat i bl.a. Paris, Barcelona, London, Tokyo och Madrid. Höll i den egna scenen Breakfast Club på Sveriges ledande elektroniska musikfestival Into the Valley med Chicagolegenden Chez Damier 2015 och har drivit musikkonceptet Balearic Sundays. Tillsammans med Julio Chi har han drivit klubben och skivbolaget Subsoil, musik och klubb-kollektivet i Sthlm Lighthouse och producerat elektronisk musik b.la släppt på legendariska Chicago house labeln Balance. De driver även vinyl-skivbolaget Sound&Echo och har remixat Larry Heard, en av fadersfigurerna inom housemusiken.

Kontakt: victor.sanchez@hotelatsix.com

At Six slår upp dörrarna 23 mars och rymmer:

• 343 hotellrum, varav tre nybyggda våningar med panoramafönster och ett 40-tal små och stora sviter
  • Flertalet restauranger och barer
  • Gym & wellness
  • 2000 m2 event- och mötesarena.

At Six drivs av Petter Stordalens hotellgrupp Nordic Hotels & Resorts, tillsammans med bl.a. grannhotellet Hobo, The Thief Oslo, Copperhill Åre, Yasuragi Hasseludden och Skt Petri Köpenhamn. En del av Urban Escape Stockholm som växer fram i kvarteret mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg. 5 fastigheter, 4 gator och 2 torg med kontor, hotell, handel, restauranger, mötesplatser och servicetjänster.

• Musik

Christian Madsen, General Manager