Dagens V64-tävlingar inställda på grund av kyla

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2014 10:12 CET

V64-tävlingarna söndagen den 19 januari i Boden är inställda på grund av sträng kyla.
Nu på förmiddagen visar termometern -32 grader i Boden.
Banveterinären har därför tillsammans med banledningen beslutat att dagens tävlingar inte ska genomföras.

Hästar tål kyla bättre än vad vi människor gör, men när temperaturen kryper ner mot -30 är det inte aktuellt att arrangera travtävlingar.

– Vår banveterinär J-K Larsson var på plats i morse och kunde konstatera att det är för kallt för tävlingar här idag. SMHI:s prognoser tyder på att det bara ska bli någon grad varmare till eftermiddagen. Därför ställs tävlingarna in. Det är förstås väldigt tråkigt när det sker, men djurskyddet går självklart alltid i första hand, säger Bodentravets chef Mikael Lundmark.

Under lördagskvällen visade väderprognoserna på något varmare väder så då fanns fortfarande ett gott hopp om att kunna tävla i Boden. Att nu på förmiddagen med kort varsel flytta tävlingarna till annan bana är inte aktuellt.

Kunder som redan har spelat till Bodentravets tävlingar får sina insatser återbetalade.

Patrik Brissman, Informationschef ATG
E-post: patrik.brissman@atg.se