Orsi Mangelli körs måndag eftermiddag

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2010 08:15 CEST

Den 1 november är ett heligt travdatum i Italien. Då avgörs alltid Europas största treåringslopp - Gran Premio Orsi Mangelli.
På måndag eftermiddag finns fem svensktränade treåringar på plats på San Siro i Milano. Hur många som når finalen efter de två försöksheaten återstår att se.
Klart är att både försök och final visas i ATG-live och att man kan spela i en gemensam nordisk pool.

Det är handlar om stora prispengar i detta mäktiga sprinterlopp. Försöksvinnaren får ca en kvarts miljon kronor. Finalvinnaren belönas med ca 1,2 miljoner kronor. De fem första i varje försök går till final.

I första försöket hade Olle Goops norske Kriterievinnare Muscles Wiking B.R. tur i lottningen då han startar från innerspåret med Björn Goop. I samma försök finns också Lutfi Kolgjinis Västerbo Face It (Andrea Guzzinati) och Johan Lejons Deuxieme Picsous (Johnny Takter).

Lutfi Kolgjini har häst till start även i andra försöket där Kaffir Face (Andrea Guzzinati) startar från spår sju. Stig H Johanssons segervane Formula One (Erik Adielsson) startar från spår nio.

I fjolårets Orsi Magnelli, som körts sedan 1944, segrade Mago d’Amore (Pietro Gubellini). Stefan Melanders Oracle (Örjan Kihlström) kom tvåa. Just Stefan Melander vann loppet 2001 med Scarlet Knight. Övriga svensktränade segrar på 2000-talet är 2003 då Stig H Johanssons Southwind Vernon skrällde med Jorma Kontio som kusk och 2007 då Robert Bergh segrade med Peter ”Foppa” Forsberg-ägda Adrian Chip.

Försök 1 startar ca 14.30. Försök 2 startar ca 15.00. Finalen körs ca 17.30. ATG-live visar samtliga tre lopp. På kvällen visas ett sammandrag i Vinnare Plus i TV4 Plus kl 21.30.

I en gemensam nordisk pool går det att spela Vinnare, Plats, Tvilling och i finalen även Trio.

Orsi Mangelli, försök 1, markera lopp 1 och bankod 71
1 600 meter autostart
1. Muscles Wiking B.R. - Björn Goop (Olle Goop)
2. Narkos N.P. - Luciano Messineo
3. Negresco Milar - Marco Guzzinati
4. Norton Jet - Pietro Gubellini
5. Västerbo Face It - Andrea Guzzinati (Lutfi Kolgjini)
6. Nashville Dancer - Alessandro Gocciadoro
7. Number One Italia - Giuseppe Pietro Maisto
8. Deuxieme Picsous - Johnny Takter (Johan Lejon)
9. Nando Font - Jorma Kontio
10. Nolimits di Pippo - Erico Bellei

Orsi Mangelli, försök 2, markera lopp 2 och bankod 71
1 600 meter autostart
1. Nuage En Ciel - Pietro Gubellini
2. Noriana Rosso - Giuseppe Pietro Maisto
3. Nemon Winner S.M. - Roberto Andreghetti (Jori Turja)
4. Norton Ans - Giampaolo Minucci (Jori Turja)
5. Non Solo Bar - Marco Smorgon
6. Pretty Boy Lindy - Giuseppe Lombardo J:r
7. Kaffir Face - Andrea Guzzinati (Lutfi Kolgjini)
8. Nesta Effe - Roberto Vecchione
9. Formula One - Erik Adielsson (Stig H Johansson)
10. Napoleon Bar - Enrico Bellei

Första pris i försöken är 240 327 kronor och i finalen är första priset 1 201 635 kronor.

Finalen (markera lopp 3) körs också över 1 600 meter autostart.

För ytterligare information:

Kent Öhlander, Försäljnings- och Marknadsdirektör ATG