V86 till Visby

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2013 14:21 CEST

På onsdag gästar V86 Gotland och Visbytravet.
Med Gotlandslöpningen och 12 lopp på menyn.
- Det här är vår Elitloppsdag, hälsar Visbys travbanechef Elin Nordgaard förväntansfullt.

Juli är het på Gotland. Almedalsveckan pågår för fullt i Visby och nästa vecka intar delar av Sveriges tränare- och kuskelit den vackra ön då Visbytravet är värd för veckans V86-omgång.

- Vi ska göra vårt allra bästa för att de aktiva och vår publik ska få en minnesrik travdag. Tofta Manskör sjunger nationalsången i samband med invigningen, barnen kommer att erbjudas många aktiviteter, sponsorerna tar vi hand om i ett specialtält och inne på området har alla möjlighet att besöka en historisk utställning om banan, fortsätter Elin Nordgaard.

Men det är givetvis det sportsliga som är i fokus denna onsdagskväll, med Gotlandslöpningen som russinet i kakan och som en extra krydda körs Russ-SM.

Vad ska man då säga om årets startfält i Gotlandslöpningen?

- Härligt att få se så många fina hästar på Visbytravet, sa Elin Nordgaard spontant och lyckligt när startlistan blev definitiv.

Yngst är 5-årige Pato, Kriterievinnare 2011 och Derbyvinnare 2012. Äldst är 10-årige Beanie M.M. med drygt tio miljoner på vinnarkontot tack vare bland annat ett andrapris i Olympiatravet 2010 (700 000 kronor), seger i Årjängs Stora Sprinterlopp 2011 (700 000 kronor) och seger i Nationernas Pris i Milano 2011 (1 390 844 kronor).

En intressant start gör också Robert Berghs Kadett C.D., som vann Europaderbyt 2011. Efter en längre tids skada gjorde 6-åringen come back i lördags då han vann i enkel omgivning på Dannero.

Samtliga tio hästar är miljonärer. Tillsammans har de vunnit 138 lopp och sprungit in smått otroliga 36 722 096 kronor.

På onsdag väntar ytterligare 150 000 kronor till vinnaren.

I fjol vann gulddivisionsaktuelle Deuxieme Picsous och Örjan Kihlström Gotlandslöpningen. Bland de senaste årens vinnare finns Victory Tilly (2004) och Commander Crowe (2009-10).

Gotlandslöpningen (lopp 11, V86-8, DD-2), 2 140 meter, autostart, förstapris 150 000 kronor.

Nummer, Häst, Kusk

1, Wiss Rambo, Kim Eriksson
2, Beanie M.M., Johnny Takter
3, Caddie Komet, Jorma Kontio
4, Krångel, Jörgen Westholm
5, Kash’s Cantab, Torbjörn Jansson
6, B.W.L.Champion, Ulf Ohlsson
7, Perfectly Enough, Erik Adielsson
8, Pato, Peter Ingves
9, Francais du Gull, Erik Lindegren
10, Kadett C.D., Robert Bergh

V86 såg dagens ljus på Solvalla den 30 november 2011. Den nya spelformen ersatte V64. I fjol var V86 på turné under åtta sommarveckor. I år har succén upprepats.

Efter Visby återstår endast Dannero av sommarens V86-dagar utanför Solvalla. Den 24 juli är V86 tillbaka på huvudstadsbanan.

V86 i juli:

10, Visby
17, Dannero
24, Solvalla
31, Solvalla

Alla startlistor och resultat finns på:

www.atg.se

Mer om Visbytravet finns på:

www.visbytravet.nu

Onsdagens TV-sändningar:

19.00-22.00, TV4 Sport, V86 Direkt.

ATG24 sänder från 10.55 (Finland, Jägersro Galopp, Åmål, Danmark), från 17.40 (Visby).

Leif Almgren, Informationschef ATG

AB Trav och Galopp - ATG - ägs till 100 procent av trav- och galoppsporten. ATG levererar en kombination av trav- och galoppsport i världsklass samt spännande och underhållande spel. ATG tryggar via spelet på hästar den svenska trav- och galoppsportens långsiktiga förutsättningar. Hela ATGs överskott, ca 1,7 miljarder kronor årligen, går tillbaka till hästsporten.