Nu växer nya Rosengård Station fram

Strax intill Zlatan Court i Malmö håller entreprenören BCA just nu, med en mycket stram tidplan, på att bygga Malmös nya Station Rosengård och Atkins bro- och anläggningsavdelning i Helsingborg konstruerar betong- och stålkonstruktioner för anläggningen. Då den befintliga banvallen ligger ganska högt, innebär detta runt en halv kilometer betongmurar upp till 7 m höga samt 4 st 8 m höga bullerskyddsskärmar i stål. Hela anläggningen följer banans övergångskurva, vilket gör geometrin ganska komplex och vi har därför tillsammans med järnvägsmark modellerat hela anläggningen i 3D, vilket har bidragit till att vi tidigt har identifierat och löst problem som annars hade kunnat bli kostsamma på plats.

Uppdraget är en utförandeentreprenad med konstruktionsansvar för betongkonstruktioner, vilket innebär att vi tar fram mått- och armeringsritningar som ska kontrolleras övriga anläggningen med bl.a. landskap, VA, mark och sponter är färdigprojekterad i tidigare skede där Atkins samhällsavdelning i Malmö har projekterat sidoområdena kring stationsområdet. I projekteringen ingick nya grönområden, gångstråk och förbättrade kommunikationsmöjligheter i form av nya parkeringsplatser och cykelparkeringar samt ett nytt hållplatsläge för MalmöExpressen längs Amiralsgatan.

• järnväg
  • anläggning