Årets Sous Vide-kock 2017 heter Tomas Gustafsson!

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2017 18:41 CET

Tomas Gustavsson från Pembert & Gustafsson i Malmö

Idag har den spännande finalen i Årets Sous Vide-kock ägt rum på Restaurang Expo 2017 i Kista. Vi säger stort grattis till Tomas Gustafsson från Pembert & Gustafsson i Malmö!

Juryn bestod av Rikard Nilsson, Bengt Sjöström, Thomas Diederichsen och förra årets vinnare Dennis Säwström. De motiverade vinsten så här.

"För en sällsynt stor rikedom i råvaruvariationen och en mycket tilltalande kreativitet får årets Sous Vide-kock 2017 Pluman att i alla avseenden framträda på allra högsta nivå.

Årets Sous Vide kock 2017 heter Tomas Gustafsson!"

Årets produkt från Atria var Pluma Signature. Tomas lagade hällstekt Plumastek med savoykål fylld med jordärtsskocka och äpple, krokett med Plumakött , karlj-johan svamp och lagrad Allerumost samt en rostad kyckling ”dashi” med karl-johan , miso och yuzu , en kräm på dill, soyakokta sagogryn, krasse och pepparrot och en sallad på skocka, äpple, champinjon och shiitaki.

För mer information om tävlingen, vänligen kontakta:

Håkan Emilsson, 010-482 39 33 eller hakan.emilsson@atria.com

Följ tävlingen på Facebook

Pluma: En saftig och mör fjäderformad detalj från grisens framdel. Detaljen sitter som ett lock ovanpå karrén och kotletten och kallad därför ibland för kotlettkappa/kotlettlock.

Årets Sous Vide-kock: Det är femte året som Atria Foodservice arrangerar Årets Sous Vide-kock i samarbete med Segers och Global. Upplägget består av att skapa ett recept utifrån Lithells sous vide-sortiment. I årets tävling skulle deltagarna kreera ett recept på Lithells Pluma Signature. Juryn leds av Rikard Nilsson, tidigare Årets Kock-vinnare och nordisk och europeisk mästare i matlagning. Vinnaren belönas med titeln Årets Sous Vide-kock 2017 och en Smart Car.

Atria Scandinavia är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Lagerbergs,  3-Stjernet, Ridderheims och TZAY. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Vi levererar trygg mat som producerats på ett ansvarsfullt sätt och som ger välmående och inspiration till våra kunder och konsumenter.

Atria Scandinavia har ca 1 000 anställda, nio produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,5 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 715 anställda och en omsättning på ca 12,5 Mrd SEK.