Atria lanserar Handprint Program

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2010 10:00 CEST

Atria tar ett samlat grepp i frågor kring ansvarsfullt företagande genom Atrias Handprint Program. Bland annat lanseras en ny uppförandekod och bolaget kommer att redovisa utvecklingen enligt rapporteringsstandarden GRI, Global Reporting Initiative. I Sverige kommer fokus att ligga bland annat på tillsatser i mat.

– Med lanseringen av Atria Handprint Program samordnar vi dessa viktiga frågor som handlar om hur vi, som företag och som individer, bidrar till en hållbar utveckling. Vi har egentligen alltid diskuterat dem inom Atria, men nu får vi ner dem i skrift och de kommer att mätas enligt riktlinjerna Global Reporting Initiative (GRI) , säger Anna Schreil, produktutvecklingsdirektör på Atria Scandinavia.

I Handprint har Atria identifierat sju betydelsefulla områden för just sin verksamhet; ekonomi, miljö, djuromsorg, produktsäkerhet, nutrition, personal och kommunikation. I programmet ingår även Atrias Uppförandekod som beskriver riktlinjer för Atrias agerande. Uppförandekoden omfattar Atrias samtliga medarbetare och samarbetspartners.

– I Sverige kommer vi under nästkommande år att fokusera på tre områden; miljö, produktsäkerhet och personalens välbefinnande. Vi arbetar till exempel med tillsatser i mat. Det handlar inte bara om att minska antalet tillsatser i våra produkter utan även att informera om de nödvändiga tillsatser vi använder. Detta är en del i vårt produktsäkerhetsarbete, säger Anna Schreil.

Ansvarsfullt företagande är ett långsiktigt arbete inom Atria där utvecklingsprojekten varierar beroende på verksamhetsland. Atria Finland fokuserar till exempel särskilt på djuromsorg, eftersom djurhållning är en del av företaget. Atria Ryssland fokuserar på personalens kompetens och välbefinnande medan Atria Estland identifierat nutrition som en av de viktigaste frågorna. Den gemensamma symbolen för programmet är Atrias Handprint logotype.

För ytterligare information kontakta:
Anna Schreil, Produktutvecklingsdirektör, 0703-30 82 10

Material finns att ladda ner på www.atria.se
- Atrias Uppförandekod
- Atrias Handprint logotype

Länk till Global Reporting Initiative, GRI: www.globalreporting.org

Atria Scandinavia är ett av Sveriges ledande livsmedelföretag med produktion av förädlade kött- och charkprodukter, delikatesser och måltidslösningar. Atria arbetar med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Ridderheims och Falbygdens Ost med en vision om att vara Skandinaviens mest spännande matföretag. Atria Scandinavia har ca 1400 anställda, 11 produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4,2 Mrd SEK. Atria Scandinavia ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med ca 7700 anställda och en omsättning på 15 Mrd SEK. Atriakoncernen är Finlands största företag i charkbranschen och den största tillverkaren av köttprodukter i Östersjöregionen. Atria Group är även verksamt i Ryssland och Estland.