Atria Scandinavia planerar att minska med ca 25 tjänster i Sverige & Danmark.

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2016 13:00 CET

Atria Scandinavia har inlett ett besparingsprogram som innebär att företaget reducerar personalstyrkan med ca 25 befattningar. Programmet innebär en engångskostnad på ca 7 miljoner kronor och kommer att leda till en årlig besparing på ca 14 miljoner kronor.

Vårt resultat visar att vi arbetar i en hårt konkurrensutsatt bransch. Vi måste anpassa våra kostnader till en nivå som är konkurrenskraftig och som skapar förutsättningar för Atria Scandinavia att vara lönsamt även i framtiden, säger Tomas Back, Executive Vice President Atria Scandinavia.

En del naturliga avgångar har skett under året och de kommer inte att ersättas. För resterande tjänster kommer företaget att inleda fackliga förhandlingar.

För mer information kontakta:
Tomas Back, Executive Vice President Atria Scandinavia Tfn +46 70 348 00 05

Atria Scandinavia är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Lagerbergs,  3-Stjernet, Ridderheims och TZAY. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Vi levererar trygg mat som producerats på ett ansvarsfullt sätt och som ger välmående och inspiration till våra kunder och konsumenter.

Atria Scandinavia har ca 1 000 anställda, nio produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,5 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 715 anställda och en omsättning på ca 12,5 Mrd SEK.