Atria Scandinavia startar ny sälj- & marknadsorganisation och storsatsar på innovation

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2016 09:00 CET

Livsmedelsföretaget Atria Scandinavia som står bakom några av Sveriges mest välkända varumärken inom chark och delikatesser startar nu en ny sälj- och marknadsorganisation, Atria Sverige. Den nya organisationen kommer att ha ett tydligt fokus på innovation och ska stärka Atrias position på den svenska marknaden.

Atria Scandinavia är ett av Sveriges ledande livsmedelsföretag med flera välkända varumärken, som till exempel Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga och Ridderheims. Företaget stärker nu sin organisation och bildar Atria Sverige, en gemensam enhet för innovation, marknadsföring och försäljning till den svenska marknaden. Atria Sverige får ansvaret för hela varumärkesportföljen till både dagligvaruhandel och storhushåll.

Martin Skoglösa har utnämnts till Senior Vice President för Atria Sverige:

– Att skapa hälsosam tillväxt genom innovation är en mycket viktig del i Atria Scandinavias strategi och med den nya organisationen skapar vi ett ännu tydligare fokus på innovation. Det handlar inte bara om nya produkter, utan det kan vara allt från hur vi förpackar, distribuerar och säljer våra varor, säger Martin Skoglösa.

Atria Sveriges innovationsarbete kommer att ledas av innovationsdirektör Åsa Josell.

– Vi har ett brett utbud av chark, delikatesser och vegetariskt. För att lyckas med våra mål och möta utmaningarna i branschen prioriterar vi innovation. Vi kommer bland annat att göra en stor satsning på ett innovationscenter i vår Malmöfabrik. En annan viktig del i det arbetet handlar om att integrera hållbarhetsfrågorna i hela processen - från idé till färdig produkt, säger hon.

Atria Sverige kommer att ha ett delat huvudkontor i Sundbyberg och Malmö samt ett kontor i Göteborg. Organisationen har drygt 100anställda och omsätter cirka 1,7 mrd kronor.

För mer information, vänligen kontakta:
Martin Skoglösa, Senior Vice President Atria Sverige,073 820 20 51 martin.skoglosa@atria.se
Sara Andersson, kommunikationschef Atria Scandinavia, 0706 85 08 66, sara.andersson@atria.se

Atria Scandinavia är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, 3-Stjernet, Ridderheims och TZAY. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Vi levererar trygg mat som producerats på ett ansvarsfullt sätt och som ger välmående och inspiration till våra kunder och konsumenter.

Atria Scandinavia har ca 1 000 anställda, åtta produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,7 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 715 anställda och en omsättning på 14 Mrd SEK.