​Bra Start på dagen med Lönnebergas nya kycklingpålägg i klimatsmart förpackning

Pressmeddelande   •   Apr 13, 2018 07:08 CEST

Lönneberga Bra Start, Apelsin & Honungsgriljerad kycklingfilé

Lönneberga utökar sitt påläggsortiment med tre kycklingnyheter inom det nya konceptet Bra Start. Det är ett fettsnålt, proteinrikt pålägg med lägre salthalt som dessutom är ett bra val för miljön med sin klimatsmarta förpackning. Lönneberga Bra Start är gjord på svensk kyckling och kommer i tre välsmakande varianter. Ett pålägg som passar så väl till frukost som till mellanmål eller som bas i en sallad.

Kyckling är en påläggskategori som de senaste två åren ökat med 50 procent. Lönnebergas nyheter Bra Start kommer från svensk kyckling av högsta kvalitet i smakerna Mildrökt, Apelsin & Honungsgriljerad och Örtkryddad.I den mildrökta smaken har kycklingfilén rökts på en bädd av alspån, i den andra varianten griljeras kycklingfiléerna med ett täcke av honung och apelsin vilket tillför en fräsch arom. I den örtkryddade sorten läggs örterna ned under marineringen för extra mycket smak.

– Vi ser en ökad efterfrågan på vitt kött, både av hälso- och klimatskäl. Våra nyheter Bra Start har båda märkningarna Svensk Fågel och Nyckelhålet vilket hjälper kunderna att göra ett bra val. Dessutom har vi tagit fram en klimatsmart förpackning för miljöns skull, säger Johanna Nathhorst, Brand Manager på Lönneberga.

De nya kycklingpåläggen Bra Start är ett komplement till Lönnebergas övriga påläggssortiment som sedan tidigare består av skinkor, salami, kalkon och kyckling.

Lönneberga kycklingpålägg Bra Start har förpackningar med FSC-märkt papper i tråget och 71 % bioplast i överfilmen. Båda dessa material har ett lågt utsläpp av växthusgaser när de produceras. Som alltid är Lönnebergas kycklingpålägg tillverkade på 100 % svensk kyckling märkt med Svensk Fågel och Nyckelhålet.

Produkten finns att köpa hos din ICA-handlare från och med vecka 15, 2018. Rekommenderat pris är cirka 27 SEK för en förpackning om 100 gram.

För mer information och för produktprover, vänligen kontakta:

Kristina Westerlind, Springtime
Telefon: 0708-61 17 15, Mail: kristina.westerlind@springtime.nu

Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Lagerbergs, Ridderheims och TZAY. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Vi levererar trygg mat som producerats på ett ansvarsfullt sätt och som ger välmående och inspiration till våra kunder och konsumenter.

Atria Sweden har ca 1 000 anställda, nio produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,5 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 715 anställda och en omsättning på ca 12,5 Mrd SEK.