Dennis Säwström vann Årets Sous Vide-kock 2016!

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2016 16:04 CET

Nu är det avgjort. Vinnaren av Årets Sous Vide-kock 2016 blev Dennis Säwström från Kreativ Mat i Halmstad.

Finalen av Årets Sous Vide-kock 2016 blev jämn men till slut var det Dennis Säwström som tog hem segern när tävlingen avgjordes under Restaurangexpo på Malmömässan. Till vardags arbetar han på Kreativ Mat där han lagar mat tillsammans med gäster i deras hem.

- Det känns fruktansvärt overkligt. När jag såg de andra rätterna som gjordes, så kände jag att ojdå vilken nivå på tävlingen, säger Dennis efter prisutdelningen då han även blev ägare till en Smart Car.

Vinnarrätten var en soppa med asiatisk touch med Lithells rimmade oxbringa, tofu och olika sorters kål samt wonton dumplings. På dessa ingredienser hälldes en buljong och en citron och ättikslag.

Juryns motivering löd:
”En innovativ, välkomponerad och makalöst vacker anrättning som får oss att dra på smilbanden mellan tuggorna. Vinnaren visar att han behärskar kokkonstens centrala delar; hantverket, smaksättningen, estetiken och respekten för råvarorna.

Dennis Säwström nådde semifinal i Årets Kock 2015 och 2:a chansen i Årets Kock 2013.

Tävlingsgeneral Håkan Emilsson summerar dagen:
- Det har varit en fantastisk dag med mycket hög klass. Allt har fungerat för både de tävlande och för oss som arrangörer. Jag är grymt nöjd med finalisternas rätter.

För mer information om tävlingen kontakta:
Håkan Emilsson, Customer Marketing Manager, Atria Sverige-Foodservice,
Tfn: 010 482 39 33
hakan.emilsson@atria.com

Atria Scandinavia är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, 3-Stjernet, Ridderheims och TZAY. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Vi levererar trygg mat som producerats på ett ansvarsfullt sätt och som ger välmående och inspiration till våra kunder och konsumenter.

Atria Scandinavia har ca 1 000 anställda, åtta produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,7 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 715 anställda och en omsättning på 14 Mrd SEK.