Ekologisk medwurst från Lönneberga

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2015 09:00 CEST

Efterfrågan på ekologiska matvaror ökar stadigt och det gäller också för charkprodukter där försäljningsökningen var 39 % förra året. Nu lanserar Lönneberga sin första ekologiska medwurst. Korven är kokt och därefter lättrökt vilket ger den en god rökig smak.

Den kokta medwursten med sin milda smak har blivit barnens favorit bland smörgåspåläggen. Att det nu finns ekologiska alternativ av denna påläggsfavorit gläder inte minst de föräldrar som gärna vill servera sina barn mer ekologisk mat. Den ekologiska medvursten från Lönneberga är gjord på svenskt ekologiskt gris- och nötkött med en köttmängd på 80% och med en salthalt på 2,0%.

- Lönnebergas produkter står för högsta kvalitet och vi är stolta över att nu kunna erbjuda alla konsumenterna en ekologisk medwurst. Det är en produkt som både smakar och gör gott. Vi hoppas att det blir en perfekt tillskott till hela familjen såväl som till frukostpålägg som till mellanmålet, säger Pontus Egnér, marknadschef Lönneberga.

Lönnebergas ekologiska medwurst innehåller bara kött från svenska gårdar. Därför bär den precis som Lönnebergas andra produkter det blågula Svenskt Kött-märket. Den ekologiska märkningen innebär att produkten framställts med höga krav på djuromsorg och djurhållning.

- Det är tydligt att efterfrågan överskrider tillgången på ekologiskt kött och köttråvara i Sverige. Det är vår förhoppning att fler svenska bönder väljer att ställa om sin produktion till ekologisk, avslutar Pontus Egnér, marknadschef Lönneberga.

Den ekologiska medwursten är ett bra komplement till Lönnebergas påläggssortiment och passar så väl till frukostpålägg som till mellanmålet.

Produkten finns att köpa i välsorterade livsmedelsbutiker från och med vecka 38, 2015. Rekommenderat pris är cirka 27 SEK för en förpackning om 110 gram.

Atria Scandinavia är ett av Sveriges ledande livsmedelsföretag. I sortimentet finns kött- och charkprodukter, delikatesser, vegetariska produkter och måltidslösningar. Atria arbetar med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Ridderheims och TZAY med en vision om att med passion och starka varumärken skapa inspirerande mat för varje tillfälle.

Atria Scandinavia har ca 1 000 anställda, åtta produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,7 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 715 anställda och en omsättning på 14 Mrd SEK.