Nyhet! Lithells kycklingkorv

Pressmeddelande   •   Jan 07, 2016 10:30 CET

Har du testat kycklingkorv? Gör det! Det är gott, klimatsmart och går snabbt; med andra ord perfekt när du är sugen på kyckling och curry men inte har tid för långkok. Allt fler väljer idag vitt kött. Som ett svar på det lanserar Lithells två riktigt goda kycklingkorvar; en grillkorv och en varmkorv.

Korv är ett av våra mest älskade livsmedel, nästan alla har ätit korv och har ett minne till korv. Dessutom passar korv till (nästan?) alla tillfällen.

För att ge alla korvälskare ännu mer variation och för de som idag väljer vitt kött - ibland eller ofta - lanserar Lithells sina första kycklingkorvar.

En varmkorv som med fördel serveras med currytopping och rostade pinjenötter – byt ut brödet mot ett fräscht salladsblad om du är på det humöret. Och en grillkorv som vi brassade på till en couscoussallad med ingefärscréme och morotspesto. Lika gott hemma som i matlådan.

– Det råder en stark trend att äta mer vitt kött och våra studier visar att 59 % av de som idag inte äter korv av vitt kött kan tänka sig att göra det. Lithells kycklingkorvar riktar sig till barnfamiljer som vill ha god mat snabbt, till alla som av olika skäl föredrar vitt kött och inte minst de som vill ha en riktigt god kycklingkorv som variation till sin vanliga korv, säger Mathias Grennard, Brand Manager Atria Scandinavia.

Kycklingkorven är tillverkad av svensk kyckling. Kycklingmängd 67 %. En förpackning innehåller cirka 9 grillkorvar/360 gram respektive 7 varmkorvar/315 gram. Pris cirka 26 kronor. Lanseras vecka 5. Båda kycklingkorvarna hittar du på Coop och City Gross, varmkorven finns även på ICA.

För mer information, prover och högupplösta bilder kontakta:

Natali Fernando hos Amazing Alice, tel: 070-779 61 27, epost: natali@amazingalice.se

Bifogat finner du två recept med kycklingkorven signerad ”fredagskocken” Mattias Larsson.

Atria Scandinavia är ett av Sveriges ledande livsmedelsföretag. I sortimentet finns kött- och charkprodukter, delikatesser, vegetariska produkter och måltidslösningar. Atria arbetar med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Ridderheims och TZAY med en vision om att med passion och starka varumärken skapa inspirerande mat för varje tillfälle.

Atria Scandinavia har ca 1 000 anställda, åtta produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,7 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 715 anställda och en omsättning på 14 Mrd SEK.