Ridderheims och Jokkmokks Korv & Rökeri har nu delat ut stipendier till tre unga begåvningar i samisk kultur

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2010 11:16 CET

Årets stipendiater är utsedda och vid invigningen av Jokkmokks vintermarknad igår fick Ole-Magnus Utsi, Marie Persson och Kristoffer Åström ta emot stipendium på 10.000 kronor vardera.

För andra året i rad delas tre stipendier ut för stolt samisk kultur ut i kategorierna slöjd-, språk- och matkultur. Upphovsmakarna till stipendiet är Ridderheims och Jokkmokks Korv & Rökeri som vill uppmuntra och stödja unga begåvningar som främjat utvecklingen av den samiska kulturen.

-       Samtliga finalister har i år levt upp till en mycket hög kvalitet och visat stor potential. De har alla förvaltat den samiska traditionen på ett kreativt sätt och förhoppningsvis kan vårt bidrag ge deras karriär en liten skjuts, säger Mikael Lith ansvarig för Lilla Saluhallen på Ridderheims.

Vid invigningen av Jokkmokks vintermarknad den 3 februari kl 18 fick årets stipendiater gå upp på scen och ta emot sitt pris. Först var Kristoffer Åström som är en skicklig samisk kock som fick ta emot årets matstipendium. Motiveringen var att han tagit sig an den samiska matkulturen på ett nyskapande sätt genom att använda traditionella samiska råvaror för att skapa nya maträtter.

Näste man på scen var Ole–Magnus Utsi som är en mycket skicklig slöjdare som fick ta emot stipendiet i slöjd och hantverk. Bland hans verk ser vi bland annat häpnadsväckande vackra knivar.

Sist men inte minst fick Marie Persson fick ta emot stipendiet i kategorin språk då hon visat prov på en beundransvärd estetisk ådra. Professionell och tilltalande grafisk formgivning kännetecknar hennes design och bland hennes alster ser vi bland annat en almanacka som hon gett ut och på flera samiska språk. Hennes logotype är dessutom i form av Kvanne, en ört som används av samerna. För att se mer av hennes verk se: http://www.kvanne.se

Juryarbetet har varit ovanligt svårt i år. Juryn har bestått av Henrik Blind, ordförande Kultur och Fritidsnämnden, Greta Huuva, egen företagare inom samisk mat, Mikael Pirak, slöjdlärare och Ewa-Christina Blind, språklärare.  Efter stipendieutdelningen bjöds det på en gemensam middag för stipendiaterna och initiativtagarna till stipendiet.

- Jag ser en stor potential hos samtliga stipendiater och det hade varit jätteroligt med någon form av samarbete i framtiden, säger Diana Kvickström från Jokkmokks Korv & Rökeri.

För mer information kontakta:

Diana Kvickström

E-mail: diana.kvickstrom@telia.com