Ridderheims tar det flamländska köket till nya höjder med nya butikskonceptet Tante Juliette

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2010 10:02 CET

Tante Juliette är ett patékoncept som innehåller allt som krävs för att skapa en spännande måltid, det vill säga en rad olika patésmaker, confit, chutneys och patébröd. Med det nya sortimentet vill Ridderheims erövra patén på nytt och breda vägen för det flamländska köket.

Ridderheims lanserar ett helt nytt butikskoncept som kretsar kring välsmakande patéer tillagade på uteslutande naturliga råvaror. Till grund för det nya konceptet ligger tidlösa recept som gått i arv från generation till generation och nu förenats med modern matkultur.

- Vi vill lyfta det flamländsk-franska köket och föra in vardagslyxen i de svenska hemmen.  Tante Juliettes patéer med tillbehör är en kulinarisk upplevelse som passar lika bra som en modern förrätt som en hel måltidslösning. I sortimentet ingår allt från sensationella patékreationer så som hjort och äppelpaté och pomamorepaté till de mer traditionella patéerna i form av vitlöks-, lant- och murkelpatéer, förklarar Patrik Birgander kategorichef på Ridderheims & Falbygdens.

Det belgiska köket får ofta stå i skuggan av det franska men trots att Belgien till ytan är ett litet land rymmer det en matkultur med lång och bred tradition av allt från choklad till patéer. Likaså gör Tante Juliette sortimentet som innehåller både flatbröd, chutneys och marmelader i flera olika spännande smaker.

- Tante Juliette är ett gastronomiskt totalkoncept. Vad sägs till exempel om ett flatbröd med smak av rosmarin i kombination med en kactus-fikon chutney och en god viltpaté? Som dryckestips rekommenderas ett glas Cava, Riesling eller en god Belgisk öl, säger Patrik Birgander.

Patéerna kommer i både konsumentförpackning och färskskuret. Färskskuren paté är en nyhet som gör att patéerna behåller sin goda och subtila smak ännu längre.

v. 44 kommer det nya konceptet att finnas i butiker runt om i landet.

OM RIDDERHEIMS.

Genom att hela tiden komma med nya spännande produkter och smaker ska Ridderheims vara det mest inspirerande varumärket för delikatesser i Sverige. Ridderheims grundades 1987 och har idag Sverige som sin största marknad, men bolaget exporterar även produkter till bland annat Norge, Danmark, Finland, Island, Holland och Belgien. Sedan 2008 ingår Ridderheims delikatesser i atriakoncernen. inom Atria har Ridderheims delikatesser och Falbygdens ost bildat affärsenheten Ridderheims & Falbygdens och kan nu erbjuda nordens bredaste utbud av högkvalitativa delikatesser. Nordens bredaste utbud av högkvalitativa delikatesser. Atria omsätter ca 1,3 miljarder euro åer år och dess största marknader är Sverige och Finland.