Stipendieutdelning 3 februari för främjandet av den samiska kulturen

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 12:11 CET

I samband med invigningen av Jokkmokks vintermarknad den 3 februari kl 18 delar Jokkmokks Korv & Rökeri tillsammans med Ridderheims & Falbygdens för andra året i rad ut stipendier i tre kategorier för visat prov på skicklighet och begåvning inom samisk slöjd-, språk- och matkultur. Tanken är att stimulera och belöna nytänkande, kreativitet och genuint intresse som driver utvecklingen av samiska kulturen framåt.

Initiativtagarna till stipendiet är Jokkmokks Korv & Rökeri och Ridderheims & Falbygdens som haft ett nära samarbete under året i och med lanseringen av Ridderheims nya sortiment kallat Lilla Saluhallen. Sortimentet är en satsning på matproducenter som arbetar med genuina tillverkningsmetoder där bland andra Jokkmokks Korv & Rökeris produkter ingår.

– Vi är jätteglada över att få jobba med Jokkmokks Korv & Rökeri och extra roligt är samarbetet med stipendiet för stolt samisk kultur som vi tycker är både viktigt och inspirerande för vårt arbete, säger Mikael Lith, ansvarig för Lilla Saluhallen på Ridderheims & Falbygdens

Stipendierna är om 10.000 kronor vardera och till förmån för unga. Nytt för i år är att stipendierna kommer att tilldelas enskilda personer och inte skolklasser eller sånggrupper som föregående år. Juryn har meddelat att alla sökande i år har hållit en väldigt hög klass och att det har varit mycket svårt att välja bland kandidaterna.

– Jag är lyrisk över årets stipendiater som alla är oerhört skickliga och som jag tror har en mycket ljus framtid framför sig. Vilka de är avslöjas på onsdag då stipendieutdelning sker på Jokkmokks marknad, säger Diana Kvickström projektledare från Jokkmokks Korv & Rökerier.

Kategorierna för de tre stipendierna är följande:

1. Stipendiet för utveckling och bevarande av den samiska matkulturen vad gäller mat, kryddor, dryck och måltidsupplevelse.
2. Stipendiet för utveckling och bevarande av den samiska slöjden, både textilt och i horn och trä.
3. Stipendiet för dokumenterade goda kunskaper både i tal och skrift inom det samiska språket och/eller för bevarande och utveckling av den samiska jojken.

Juryn som utsett årets stipendiater har varit den samma som föregående år:
Henrik Blind, ordförande Kultur och Fritidsnämnden
Greta Huuva, egen företagare inom samisk mat
Mikael Pirak, slöjdlärare
Ewa Christina Blind, språklärare

För mer information kontakta:

Diana Kvickström
E-mail: diana.kvickstrom@telia.com