Två sous vide-nyheter från Atria Foodservice

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2014 09:00 CEST

Pulled beef och skivad fläskfilé Pomamore. Atria Foodservice introducerar två nya sous vide-produkter till restauranger och storkök.

Atria Foodservice lanserar sous vide-tillagad fläskfilé i skivor från Lithells. Köttet är smaksatt med en inläggning från Ridderheims med tomat, basilika och parmesanost. Att kombinera sous vide-tillagat kött med en inläggning är nytt på marknaden.
– Det kan med fördel serveras kallt och fungerar utmärkt till caféer, catering och konferenser, säger Maria Adolfsson, produktchef för korv och sous vide på Atria Foodservice.
Samtidigt lanseras pulled beef, riven oxbringa - även den tillagad enligt sous vide-metoden.
Köttet är blandat med en BBQ-sås som har en smak av både sötma och rökighet, säger Maria Adolfsson.

Först ut i Sverige
Atria Foodservice, som ägs av livsmedelsföretaget Atria Scandinavia, var först ut med att introducera sous vide-produkter på den svenska marknaden 1979. Idag innehåller sortimentet ett 30-tal olika produkter av fläsk, nöt och vilt.

Vad är sous vide?
Sous vide är franska och betyder "i vakuum". Namnet kommer sig av att man tillagar maten i låg temperatur under lång tid i en lufttät plastpåse. På så vis bevaras råvarans naturliga smaker, arom, saftighet och vikt.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Adolfsson, produktchef för korv och sous vide
E-post: maria.adolfsson@atria.se

Atria Scandinavia är ett av Sveriges ledande livsmedelsföretag med produktion av förädlade kött- och charkprodukter, delikatesser och måltidslösningar. Atria arbetar med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga, Ridderheims och Falbygdens Ost med en vision om att med passion och starka varumärken skapa inspirerande mat för varje tillfälle.

Atria Scandinavia har ca 1 100 anställda, 9 produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,4 Mrd SEK. Atria Scandinavia ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med ca 5500 anställda och en omsättning på 12 Mrd SEK. Atriakoncernen är Finlands största företag i charkbranschen och den största tillverkaren av köttprodukter i Östersjöregionen. Atria Group är även verksamt i Ryssland och Estland.