Asylsökande får praktikplats hos Attendo

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2016 15:00 CEST

Attendo har tillsammans med Migrationsverket skrivit en gemensam avsiktsförklaring om minst 100 praktikplatser för asylsökande under loppet av två år. Samarbetet är ett resultat av arbetet med att skapa en meningsfull väntan för asylsökande.

Avsiktsförklaringen syftar till att Attendo ska verka för att minst 100 asylsökande erbjuds praktikplatser under perioden 1 september 2016 till och med 31 augusti 2018.

– Vi vill vara delaktiga i att erbjuda nyanlända en meningsfull sysselsättning och en möjlighet att komma in i arbetslivet. Det råder en stor rekryteringsutmaning i vård- och omsorgsbranschen och detta är en värdefull möjlighet för oss att tillvarata den kompetens som finns bland nyanlända. Att många av våra medarbetare är utlandsfödda och bär med sig olika språk och kulturer är berikande för våra verksamheter, säger Carina Andersson, HR-chef på Attendo.

Samarbetet mellan Migrationsverket och Attendo är en del av den handlingsplan för organiserad sysselsättning för asylsökande som Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson beslutade om förra året. Fokus i Attendo är främst på praktikplatser inom verksamheterna för äldreomsorg. Men även Attendos kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö ser fram emot att ta emot praktikanter.

– Det är mycket glädjande att vi får fler nya praktikplatser. Det viktiga är att de asylsökande omgående börjar förbereda sig för sina fortsatta liv. Många kommer att få stanna här och för de övriga är det bra att de gör något som kan stärka självkänslan. Sysslolöshet är förödande, säger Angeles Bermudez Svankvist, nationell verksamhetsutvecklare på Migrationsverket.

För ytterligare information:

Carina Andersson, HR-chef, Attendo, tel: 070-876 44 64, carina.andersson@attendo.se

Charlotte Näsström Morén, Informations- och presschef, Attendo, tel: 073 839 98 00, charlotte.nasstrom.moren@attendo.se

Attendo startade sin verksamhet 1985 och var först i landet med att bedriva äldreomsorg på entreprenad. Det första uppdraget var ett hemtjänstområde i Stockholm. Sedan dess har allt fler kommuner öppnat för ökad mångfald och valfrihet inom den offentligt finansierade omsorgen.
Idag är Attendo är Nordens ledande vård- och omsorgsföretag med verksamhet inom äldreomsorg, för personer med funktionsnedsättningar (LSS) och inom individ- och familjeomsorg (IOF).
Attendo har 14 000 medarbetare och är verksamt på cirka 70 orter i Sverige, Norge och Danmark.

Kommentarer (0)

Kommentera