Höga betyg för Nibblegården och Ärtan

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 13:31 CET

Vård- och omsorgsförvaltningen i Lund har under oktober/november undersökt hur närstående till de boende på Nibblegården och Ärtan upplever verksamheten, som bedrivs av Attendo Care. Resultaten är mycket positiva – och innebär en stor förbättring jämfört med tidigare.

Hela 80 procent av närstående till de boende på Attendo Nibblegården och 90 procent av de på Attendo Ärtan är i sin helhet nöjda med den hjälp/omvårdnad som ges på äldreboendena. Det är en stor förbättring jämfört med tidigare undersökningar, då endast 39 respektive 71 procent av de närstående var nöjda.

Bäst omdöme ges i frågor om trygghet, tillgänglighet och bemötande.

Lunds kommun har även gjort ett sammanfattande mått på kvaliteten ur de närståendes perspektiv, och där placerar sig Attendo Cares båda verksamheter bättre än kommunens egna. Nibblegårdens sammanfattande mått blev 72 jämfört med kommunens 68, och Ärtans 79 jämfört med kommunens 71.

Undersökningen är gjord efter förra årets omskrivna brister på Nibblegården, vilka fick företaget att inleda ett omfattande förändringsarbete på boendet. Bland annat gjordes en uppskattad satsning på "himmalagat" i restaurangen, ett utökat aktivitetsprogram för de boende, genomgång av och införande av nya rutiner samt handledning för personalen, en sjukgymnast och arbetsterapeut som utbildade i lyftteknik, samt värderingsutbildning.

För mer information, kontakta:
Cecilia Skans, regionchef Attendo Care Syd, tel. 040-680 98 03
Jonas Morian, presschef Attendo Care, tel. 073-83 998 00

Attendo Care är Nordens ledande företag inom service, omsorg och vård till äldre, funktionshindrade samt individ- och familjeomsorg. Attendo Care har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark.

Kommentarer (0)