Atlet i kompakt format: Audi Shooting Brake Concept

I samband med den kommande Tokyo Motor Show visar Audi en ny highlight i den sportiga kompaktbilsklassen. Shooting Brake Concept är en studie som erbjuder en tolkning av Audis nuvarande design och kombinerar kraftfullheten hos en sportbil med en ny upplevelse av rymd och ökad funktionalitet. En mängd tekniska innovationer går också att hitta i bilen. Med sin 250 hk starka 3,2-litersmotor (V6) och quattro permanent fyrhjulsdrift erbjuder Shooting Brake Concept en prestanda som ligger helt i nivå med det som utlovas av bilens former. Konceptbilen accelererar från 0-100 km/h på sex sekunder och dess toppfart är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bilen är 4,18 meter lång, 1,84 meter bred och inte mer än 1,35 meter hög. Bilens front karaktäriseras av den framträdande single frame-grillen med dominerande horisontella lameller i krom. Frontens avsmalnande form – ytterligare accentuerad av framträdande luftintag vid sidorna – och klarglas-strålkastarnas design ger bilens ansikte en tydlig karaktär. Släktskapet med den nuvarande racingversionen av A4 i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM och den visionära Audi RSQ-studien från filmen ”I, ROBOT” märks tydligt. Ett nytt designattribut är den uppåtriktade linjen bakom den bakre sidorutan. Tillsammans med den breda c-stolpen ger detta ett mer framträdande bakparti. Det är också där man hittar den visuella betoningen i Shooting Brake Concept, som är lackad i Bionic White pärleffekt: bakrutans platta trapetsform och den tydligt välvda och konvexa bagageluckan bildar en form som står i extrem motsats till den platta fronten. Intrycket blir en bil som står i en hopkrupen startposition, redo att ta ett språng. Typiskt för en konceptbil från Audi är, utöver dess designkvaliteter, en mängd tekniska innovationer. Så är även fallet med Shooting Brake Concept när den nu visas upp i Tokyo. Några exempel är det adaptiva stötdämparsystemet Audi magnetic ride. Istället för en konventionell stötdämparolja används istället en magnetisk olja. Med andra ord är detta en vätska vars viskositet kan påverkas av ett elektromagnetiskt fält. Syftet med detta är att ge bilen rätt dämpningsstyrka i varje körsituation och på det sättet optimera åkkomfort och väguppträdande. Annan ny teknik i Shooting Brake Concept är en utvecklad version av navigationssystemet plus med ”touch screen”-funktion och individuell igenkänning samt ny LED-teknologi i strålkastarna. Shooting Brake Concept rullar på 19-tumshjul med däck i dimensionen 245/40 R 19. De stora hjulen döljer keramiska bromsar. Kännetecknande för dessa är en livslängd som är cirka fyra gånger längre än för konventionella bromsar, samt högt fadingmotstånd. Tekniken finns för övrigt redan som tillval till Audi A8 6,0 quattro. Bilder finns på www.audi.se / Presscenter / Bildarkiv / Modeller / Shooting Brake Concept Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2004 såldes mer än 779 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter drygt 24 miljarder euro och har 53 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 eller 070-35 896 57