Audi A8 i ny form med innovativa Matrix LED-strålkastare

Audi A8 i ny form med innovativa Matrix LED-strålkastare

När Audi nu lanserar uppdateringen av flaggskeppet Audi A8 är det med  kraftfullare motorer, skarpare linjer, nya innovativa Audi Matrix LED-strålkastare och sänkt bränsleförbrukning över hela linjen. På Audi-vis sker det genom avancerad teknik  och ett systematiskt användande av lättviktkonstruktioner.

Nya A8 placerar Audi bland innovatörerna i lyxbilssegmentet med sin lättviktskonstruktion och avancerade LED-teknik. Audi A8 3.0 TFSI har en tjänstevikt på låga 1.905 kg vilket är klassbäst med fyrhjulsdrift. Karossen består nästan helt av aluminium och väger tack vare sin Audi Space Frame (ASF) -konstruktion inte mer än 231 kg.

Längden (514 cm), hjulbasen (299 cm), bredden (195 cm) och höjden (146 cm) är alla oförändrade. På A8 L är längden och hjulbasen utökad med 13 cm. I båda varianterna har bagageutrymmet omarbetats för att göra i och urlastning ännu enklare. Förstärkt ljuddämpning sänker den redan låga ljudnivån i kupén.

Designen har finslipats. Motorhuv, single frame-grill och stötfångaren fram har fått en mer skulpterad form och strålkastarnas tidigare böljande form har blivit rakare och mer distinkt. Som tillval lanseras de nya normbildande Audi Matrix LED-strålkastarna där varje helljusenhet består av 25 lysdioder som kan slås av och på och också dimmas individuellt beroende på den aktuella situationen. Det gör att strålkastarsystemet kan reagera extremt precist på mötande trafik och hela tiden erbjuda ljusstark belysning på återstående delar av vägen.

Andra finesser med de nya strålkastarna är det intelligenta kurvljuset, varselljus med ny design och dynamiska blinkersljus. Belysningssystemet i Audi A8 använder färddata från navigationssystemet för att anpassa ljuset efter den aktuella körsituationen. I kombination med tillvalet Navigation plus med MMI touch, hämtar systemet information om bl.a. kurvor och vägtyp. I samverkan med Night vision varnas både förare och gående via ett markerat ljus.

LED-baklyktorna på nya Audi A8 har blivit plattare. På alla modellversioner, utom S8, innefattar den nydesignade stötfångaren bak även två rombformade ändrör. Nya kromlister och svarta, högglanspolerade ramar runt rutorna är andra detaljer som särskiljer A8. Det finns 12 olika lacker att välja mellan, 5 av dem är nya. Bland fälgalternativen finns varianter på upp till 21 tum.

Motorerna: både kraftfullare och mer effektiva

I motorutbudet finns två bensin- och två dieselmotorer: turboladdade 3.0 TFSI på 310 hk, V8-dubbelturbon 4.0 TFSI på 435 hk, högeffektiva 3.0 TDI clean diesel på 258 hk, samt extremt vridmomentstarka 4.2 TDI clean diesel som utvecklar 385 hk och har ett vridmoment på 850 Nm.

Prestandan har förbättrats i flera av motorerna. I kombination med quattro fyrhjulsdrift, accelererar 4.0 TFSI nu upp Audi A8 från 0 till 100 km/h på imponerande 4,5 sekunder. Vid låg belastning på motorn, stänger cylinder on demand-systemet (COD) av 4 av de 8 cylindrarna. Den allra effektivaste motorn – 3.0 TDI clean diesel – drar endast 5,9 liter diesel per 100 kilometer vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 155 g/km. Alla motorerna uppfyller utsläppsnormen Euro 6. Med friktionsreducerande åtgärder sänks CO2-utsläppen med så mycket som 10%.

De klassiska versionerna ackompanjeras av ytterligare 3 modellvarianter: Toppmodellen är den luxuöst utrustade Audi A8 L W12 quattro. Den drivs av en bensinmotor som tack vare sin W-design är speciellt kort och lätt och med sin cylindervolym på 6,3 liter levererar 500 hk. Tack vare det specialutvecklade COD-systemet har bränsleförbrukningen sänkts till 11,7 liter per 100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp på 270 g/km. Vid låg belastning stänger cylinder on demand-systemet av bränsleinsprutningen och tändningen för 6 av de 12 cylindrarna. Tillvalet Active Noise Cancellation (ANC) säkerställer ljudkomforten i kupén.

Med en effekt på 520 hk erbjuds lyxsedanen i sin sportigaste form - Audi S8 . I kombination med quattro fyrhjulsdrift, accelererar Audi S8 med den välljudande 4.0 TFSI-motorn från 0 till 100 km/h på 4,2 sekunder. Snittförbrukningen ligger på låga 10,1 liter per 100 km, motsvarande 235 gram CO2/km. Även här spelar COD-systemet en avgörande roll. Active Noise Cancellation (ANC), en teknik som också används i A8 4.0 TFSI quattro, A8 L W12 quattro och A8 hybrid, använder ett motfasljud för att kompensera bort störande ljud i kupén då motorn går på 4 cylindrar. De aktiva motorfästena dämpar vibrationerna. Både chassit och många av karossdetaljerna avspeglar den sportiga framtoningen i Audi S8.

Audi A8 hybrid kombinerar 2.0 TFSI med en elmotor vilket ger en systemeffekt på 245 hk och ett vridmoment på totalt 480 Nm. Motorkraften leds till framhjulen via en modifierad tiptronic-växellåda. Litiumjonbatteriet, som är placerat bak, ger bilen en eldriftsräckvidd på ca 3 km och en topphastighet på 100 km/h. Snittförbrukningen för A8 hybrid ligger på låga 6,3 liter per 100 km (147 gram CO2/km).

Som standard levereras nya A8 med en snabb och jämnväxlande, 8-växlad tiptronic-låda. Den elektroniskt styrda automatväxellådan kombineras med quattro permanent 4-hjulsdrift. Som tillval erbjuds även en ställbar sportdifferential som fördelar drivkraften mellan bakhjulen efter behov. Sportdifferential är standard i S8 och A8 4.2 TDI clean diesel quattro.

Sedanens sportiga karaktär beror till stora delar på det avancerade chassit. Audi drive select, som kan variera karakteristiken hos flera system, är standard. Den reglerar också den adaptiva luftfjädringen med adaptiv dämpning. För den som så önskar kan Audi leverera luftfjädringen med en sportig avstämning. Servostyrningen består av en effektiv elektromekanisk enhet. Dynamisk styrning, som varierar styrhjälpen beroende på hastigheten, finns som tillval. V8-modellerna kan liksom A8 L W12 quattro utrustas med kolfiberarmerade keramiska bromsskivor.

Unik hantverksmässig karaktär och skräddarsydda lösningar

Kupén i Audis flaggskepp imponerar med sina eleganta linjer och generösa rymd. Framsätena erbjuds med ventilation och massagefunktion som tillval och baksätena kan väljas som separata och elinställbara. A8 L kan också fås med en läderklädd, genomlöpande mittkonsol. Det lyxigaste alternativet är ett relaxbaksäte, komplett med elmanövrerat fotstöd.

Alla komponenter till nya A8 är noga utvalda och har tillverkats med yttersta precision. Var och en av de omsorgsfullt genomarbetade detaljerna framhäver den handbyggda karaktär som interiören utstrålar. Det finns nu flera nya alternativ både för sätesklädslar, dekorinlägg och färger. Till nytillskotten hör träslagen finådrad poppel och ask, liksom Unikat-läder som har en speciellt naturlig och smidig karaktär som andas.

Audi Design Selection erbjuder ett förhandsurval av exklusiva material och färger för interiören. Till detta ska läggas Audi Exclusives omfattande utbud av individanpassade och för skräddarsydda lösningar.

På typiskt Audi-manér är reglagen i nya A8 exemplariskt tydliga, trots den stora funktionsrikedomen. I centrum står MMI-reglaget på kardantunnelns mittkonsol. MMI navigation plus är dessutom försedd med MMI touch. Genom att skriva på pekplattan med fingret, kan föraren intuitivt styra många navigations- och multimediafunktioner.

Förarassistanssystem för säkrare körning

Ytterligare förassistanssystem kan nu väljas till för ökad säkerhet och komfort. Den adaptiva farthållaren med Stop&Go-funktion är kopplad till det standardmonterade säkerhetssystemet Audi pre sense plus. Samma sak gäller Audi side assist. En nyhet i A8 är Audi active lane assist, som när så behövs gör små ingrepp i styrningen, liksom parkeringshjälpen med 360° visning runt om. Nytt är också head-up display-funktionen som projicerar viktig information på vindrutan i förarens direkta synfält. Night vision kan utöver fotgängare nu även registrera större djur.

MMI navigation plus kan kompletteras med Audi connect med biltelefon. Med hjälp av en UMTS-modul kopplar den upp nya Audi A8 mot Internet. Via en integrerad WLAN-hotspot kan passagerarna surfa på nätet och hantera sin e-post. Systemet ger föraren tillgång till skräddarsydda Internet-tjänster från Audi connect i bilen, som t.ex. trafikinformation online, Google Earth, Google Street View och nyheter online. Själva pärlan i utbudet av multimediautrustning är Bang & Olufsen Advanced Sound System. Rear Seat Entertainment-systemet innehåller dubbla displayer, Bluetooth-hörlurar och en DVD-spelare.

Onlinepremiär idag

Världspremiären av nya Audi A8 sker online idag, 21 augusti, på Audi Media TV (www.audimedia.tv) och Audi Sveriges facebook sida. Om tre veckor presenteras bilen på den internationella bilsalongen i Frankfurt.

Försäljningen av Audi A8 startar i september och de första bilarna väntas till de svenska återförsäljarna i november.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 51 eller 070-53 865 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 455 000 nya Audibilar till kunder 2012. Företaget omsatte  48,8 miljarder euro  2012 och har mer än 70 000 medarbetare runt om i världen varav 50.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i  Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien,  Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Foshan i Kina 2013 och i Mexico 2016.. Fram till 2015 planerar Audi att investera ca 11 miljarder euro i nya produkter och ny hållbar teknik. Automobili  Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A  och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.