Audi inviger ny anläggning i Lund

Audi inviger ny anläggning i Lund

I helgen inviger Audi en helt ny anläggning i Lund. Det är Toveks bil som satsar i den expansiva Lunds-regionen med en 5200 kvm stor anläggning som kommer att sälja och serva Audi-bilar.

Audi har ökat försäljningen kraftigt under de senaste åren och räknar i år med att sälja över 20.000 nya bilar. För att kunna ta hand om efterfrågan och ge bästa kundservice etablerar märket nu en helt ny anläggning i Lund. Det är Toveks Bil, verksamma i 15 städer i Västsverige, som nu satsar på Skåne-regionen med en fullserviceanläggning.

Nicklas Erlandsson är nytillträdd platschef och kommer direkt från en motsvarande roll hos Audi-återförsäljaren i Värnamo:

- Vi tror på den expansiva Lunds-regionen. Här finns det dessutom många high-tech företag som har liknande profil som Audi. Vi kommer att erbjuda fullservice inom samma hus med allt ifrån försäljning till skadeverkstad och begagnat-programmet Audi Approved plus. Dessutom har vi satsat på de senaste digitala lösningarna för att göra bilvalet så enkelt som möjligt för kunderna, säger Nicklas Erlandsson.

Den helt nya anläggningen ligger på Hasslandavägen på Gastelyckan och har utställningsplats för 18 nya bilar och ett 35 tal begagnade bilar samt 15 fullutrustade verkstadsplatser. Bemanningen är redan på plats och beräknas utökas under hösten.

- Det är ett gott team som satsar allt inför invigningen. Extra roligt är det att vi under premiärhelgen kan förhandsvisa helt nya Audi Q2 som är på tillfälligt besök från Tyskland. Den svenska premiären är först i november så det blir en extra krydda under invigningen i helgen, säger Nicklas Erlandsson.

Audi har därmed 46 återförsäljare och 87 serviceställen i Sverige. Den svenska märkeschefen Marco Schubert gläds åt det utökade nätverket av Audi-återförsäljare och den nya moderna anläggningen i Lund.

- Vi är inne i en expansiv fas med många nya modellanseringar de kommande åren. Bara nu i höst börjar vi sälja helt nya A5 Coupe, A5 Sportback, Audi Q2 och Q5. Med den nya anläggningen i Lund har vi kapacitet att både sälja bilar och ta omhand om våra kunder på ett förstklassigt sätt i den södra regionen, säger Marco Schubert.

Regioner

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.