Audi/KMS skärper sig inför Knutstorp

STCC: När många tog semester i juli gjorde Audi/KMS-teamet tvärtom. Veckorna före den femte deltävlingen i STCC, på Ring Knutstorp den 19-20 juli, drog Tommy Kristoffersson och Ronnie Bergström ihop styrkorna till ett mentalt träningsläger för att skärpa hela teamet. - Det är oerhört viktigt för oss att bibehålla ledningen på 23 poäng även efter Knutstorp. Men nu känns det riktigt bra, säger teamchefen och föraren Tommy Kristoffersson. Oron för att teamet skulle invaggas in en falsk säkerhet efter Fredriks Ekbloms framgångar och ledning i STCC, och känslan av att det redan är semester i julivärmen, låg bakom beslutet att samla alla medarbetare till träningslägret. - Vi ska vara skarpare och mer skärpta än alla andra på Knutstorp, och vi trivs bra där, menar Tommy. Testerna för några veckor sedan på Ring Knutstorp ingav positiva förhoppningar. Fredrik var snabbast och Tommy trea. - Vi lär oss bilen mer och mer och tycker oss ha hittat rätt setup för kval och tävling, vi förstår hur däcken uppträder och har lyckats bra med att ställa in de nya stötdämparna. Ronnie (Bergström) har gjort ett jättebra jobb med att analysera och sortera ut bilarna och för att optimera dem inför kvalet och för att kunna hitta ett snabbare tempo - han är klart i spets. Min bil har nog varit bäst av alla tre, så jag är mycket nöjd, förklarar Tommy vidare. Ring Knutstorp utanför Helsingborg är en bana som förare känner såväl hat och kärlek till. För Fredrik Ekbloms och Audi/KMS del handlar det mest om kärlek. Banan är trång och kurvig, vilket är krävande för förarna, men som passar Fredrik, Tommy och Tobias Johansson utmärkt. Den lämnar inte mycket över för misstag och det kan lätt bli missöden i närkontakt. - Starten är givetvis viktig men till skillnad från Falkenbergsbanan tror jag att det kan bli lättare att köra om mot slutet av loppet här på Knutstorp. Fredrik Ekblom: Jag har aldrig varit bättre STCC: - Det blir tufft på Knutstorp men det känns minst lika bra som det gjort under hela säsongen. Fredrik Ekblom är väl förberedd för helgens STCC-tävlingar. Han var snabbast av alla förare på testet på Ring Knutstorp för några veckor sedan, före Jan Flash Nilsson och Audi/KMS-chefen Tommy Kristoffersson, och nu är han är inte ens andfådd efter en löparrunda i den 30-gradiga julivärmen när han ringer: - Jag är ju vältränad, säger han skrattande, men blir därefter lite analytisk: - Jag är bättre än jag någonsin har varit som racerförare. Jag kör kanske lika snabbt på kvalet som jag gjort tidigare, men jag är betydligt bättre och klokare under racet. Jag tror att jag kan hålla den här peaken som förare i 5-8 år. Han anser att det var ett riktigt strategiskt val att köra för Audi/KMS i STCC i år och han tror att han blir teamet troget många år framöver. - Här finns de bästa möjligheterna till att vinna och även att få köra internationellt och ha det bästa materialet från fabriken. Audi/KMS är ett riktigt proffsteam och jag trivs fantastiskt bra här, betonar Fredrik. Fredriks förmåga att disponera resurserna och snabbheten rätt under tävlingen har gett honom en obestridlig ledning i STCC med 23 poäng hittills. Den tänker han behålla, för han är förtjust i den klassiska Knutstorpbanan i Skåne. - Speciellt gillar jag fullfartsvängen över krönet på baksidan, där banan är som snabbast. Där blir bilen väldigt lätt när man som bäst behöver greppet. Det är riktigt kul, tycker Fredrik. Andra förare har uttalat sig om för mycket plåtkontakt i STCC, med Fredrik som en av parterna. - Jag tycker det har varit ringa plåtkontakt. Det vore bättre att de förarna koncentrerade sig på att köra bil istället för att diskutera petitesser. Fredrik är laddad, det har känts bra hela säsongen, och han är har inget emot att än en gång få vara favorit till segern. - Självklart är målsättningen att vinna, men det kan bli rätt spännande med omvänd startordning på Knutstorp, säger Fredrik Ekblom, som aldrig varit bättre racerförare, om han får säga det själv. Det får han. Audi/KMS i topp även som företag STCC: Audi/KMS är i topp i STCC med 23 poäng efter fyra tävlingar. Men nu toppar teamet även näringslivssidorna i Dagens Nyheter efter årets företagsframgångar. I en helsidesartikel intervjuas Tommy Kristoffersson om hur han lyft sin rally- och racinghobby till att bli Sveriges främsta motorsportföretag, med en omsättning på 15 miljoner kronor per år. Under året har bolaget också fått utmärkelsen som bästa företag i Arvika. - Vi har satsat stenhårt på att samarbeta nära med våra partners och att mer än väl motsvara deras förväntningar. I år har jag upplevt mitt främsta år som företagare, även om det sportsliga för egen del var betydligt bättre 1992, då jag vann 12 av 16 tävlingar, berättar Tommy Kristoffersson som driver och äger teamet. Audi/KMS är uppdelat i två delar, en sportslig avdelning och en cateringdel, som hustrun Yvonne driver. De strategiska frågorna och företagsledningen sköts av Ronnie Bergström som är VD och sportsligt ansvarig. Men till årets säsong fick man också i uppdrag av Audi att utveckla en helt ny, framhjulsdriven Audi för Touring-Racing i Sverige. Det var en teknisk och tidsmässig utmaning, men resultaten på STCC-loppen talar sitt tydliga språk att teamet lyckades hundraprocentigt i sin uppgift. - Visionen för oss är nu att utvecka företaget Team Audi/KMS så att vi skulle kunna hävda oss internationellt, till exempel om vi fick frågan om att driva av AudiSports officiella fabriksstall, kommenterar Tommy till Audisport.nu.