Audi-rekord för årets första kvartal

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2006 10:10 CEST

• Bilförsäljningen i Kina mer än fördubblad • Kraftiga ökningar i Tyskland, USA och Sverige • Världspremiär för nya Audi TT i Berlin ikväll Audi AG sålde mer än 226 700 fordon under första kvartalet 2006 – 16 procent mer än förra året (194 970). Mer än 93 600 av dessa såldes i mars, en ökning med tio procent jämfört med mars 2005. Detta blev den bästa marsmånaden och det bästa första kvartalet i företagets historia. Även på den svenska marknaden har Audi framgångar. Under första kvartalet registrerades 3 036 nya Audi-bilar in. Det var en ökning med 25 procent jämfört med samma period förra året (2 422). Marknadsandelen ökade från 4,1 till 5,0 procent. Den kraftigaste tillväxten noterades i Kina (inkl. Hong Kong) – med totalt 19 161 sålda bilar mer än fördubblades förra årets siffror (8 473). I Tyskland såldes 60 286 bilar under första kvartalet (56 141 samma period 2005), en ökning med 7,4 procent. I USA ökade försäljningen med 6,2 procent till 17 884 bilar (16 835). – Medan Audi Q7 just nu lanseras på flera europeiska marknader, förbereder vi oss för nästa modell – nya Audi TT Coupé som får världspremiär i Berlin den 6 april, säger Ralph Weyler, som är ansvarig för Marknad och Försäljning i Audi AG:s ledningsgrupp. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2005 såldes mer än 829 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter nära 27 miljarder euro och har 52 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 eller 070-35 896 57

Kommentarer (0)