Audi tog sin tionde triumf i 24 Heures Le Mans

Audi tog sin tionde triumf i 24 Heures Le Mans

Det blev ett av de mest dramatiska och spännande lopp någonsin när årets 24 Heures Le Mans avgjordes i helgen. Efter 24 timmars race stod Audi än en gång som segrare, tack vare det oslagbara teamet i Audi R18 TDI #2. Triumf blev det även för Audis ultra lättviktsteknologi som bevisade sin överlägsna styrka och säkerhet under extrema förhållanden.

Årets 24-timmarslopp på legendariska Le Mans går till historien som ett av de mest spännande och dramatiska loppen någonsin. Efter nästan 24 timmars körning var det endast ett tiotal sekunder som skiljde mellan bilarna i täten. Audi lyckades behålla sitt försprång till tvåan Peugeot och först över mållinjen var Audi R18 TDI #2 med André Lotterer bakom ratten, med 13,42 sekunders marginal. Audi imponerade inte bara genom sin sedvanliga driftssäkerhet utan även genom att vara snabbast när vinnarbilen satte loppets bästa varvtid på det 229:e varvet – 3 min 25,289 sekunder.

Audi tog därmed sin tionde seger på Le Mans och kanske den mest värdefulla, efter ett dramatiskt lopp där Audis ultra lättviktsteknologi sattes på prov vid två olyckliga incidenter redan under loppets första tredjedel.

I slutet av första timmen körde Audi R18 TDI #3 av banan i hög fart efter en sammanstötning strax efter Dunlopbron och träffade muren vid sidan av banan. Trots att bilen totalförstördes stod kolfibermonocoquen emot kraschen och föraren Alan McNish kunde ta sig ut för egen maskin. Strax före klockan 23 på kvällen kraschade även Audi R18 TDI #1 våldsamt efter en kollision strax före ingången till Indianapoliskurvan. Med en hastighet av 270 km/h slungades bilen in i skyddsbarriären men mirakulöst nog kunde föraren Mike Rockenfeller även han klättra ur vraket efter att monocoquen i kolfiber, utvecklad och konstruerad av Audi enligt en ny teknik, stått emot även denna kraftiga kollision.

– Audis ultra teknologi fick genomgå ett riktigt stålbad denna helg, sa Dr. Wolfgang Ullrich, chef Audi Motorsport, efter att Audi R18 TDI korsat mållinjen.

– Nya Audi R18 TDI var i en klass för sig själv där innovativ teknik triumferade och alla på Audi kan känna stolthet efter denna prestation. Beskedet om att McNish och Rockenfeller klarade sig oskadda från dessa extrema olyckor var dock minst lika viktigt som att Audi tog sin tionde seger.

Förutom Andé Lotterer bestod teamet i vinnarbilen Audi R18 TDI #2 av förarna Marcel Fässler och Benoit Tréluyer.

Läs mer om Audis imponerande prestation på årets Le Mans på www.audi-motorsport.info.

För mer information och bilder logga in på  www.audi-motorsport.info.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.