Audi utsett till det mest kreativa premiummärket

Audi AG belönades nyligen med första plats i den tyska branschtidningen HORIZONT’s årliga kreativitetsrankning. Varje år utser tidningen Tysklands mest kreativa företag och varumärken. Audi tog hem vinsten tack vare en rad uppmärksammade – och belönade – nationella och internationella kampanjer under året.

HORIZONT’s rankning är en av de viktigaste kreativitetsindikatorerna vad gäller marknadsföring och annonsering. Till grund för utvärderingen ligger de 45 främsta nationella och internationella branschtävlingarna för kommersiell kommunikation. Dessutom vann Audi tidigare i år flera Cresta utmärkelser, bland annat för den uppmärksammade reklamfilmen ”Urban Carving” där en alpin skidåkare tar sig fram på San Fransiscos backiga gator. Samma reklamfilm går nu även i Sverige som en del i Audi Sveriges pågående quattro edition kampanj.

Förutom Cresta utmärkelserna har Audi under 2009 även hyllats vid Clio Awards, Golden Award of Montreux, ADC Europe samt New York Festivals.

Audi Sverige var dessutom nominerade i hela tre kategorier i European Excellence Awards, som avgjordes i mitten av december, för sin kampanj ”Carwinism”, bland annat för bästa kampanj.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2008 såldes mer än 1 003 000 nya Audi-bilar över hela världen. Audi omsatte under 2008 mer än 34,2 miljarder euro och hade över 57 500 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. 2009 firar Audi 100 år av försprång.

För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.