Avtäcks i Frankfurt: Audi Le Mans quattro

Med gener från en vinnare En högpresterande sportbil, ett fordon som kan sägas ha ärvt sina gener från Audi R8, trefaldig vinnare av 24-timmarsloppet på Le Mans: nu avtäcker Audi konceptbilen "Le Mans quattro". Denna fascinerande körmaskin är en sammansmältning av erfarenhet från ett stort antal racingtriumfer, avancerad design och Audis tekniska kompetens – vilken i sin tur blivit synonym med Audi som ledande inom teknisk utveckling (Vorsprung durch Technik) på racingbanor och vanliga vägar. Redan vid en första anblick får betraktaren en tydlig bild av bilens potential. Audi Le Mans quattro, med jetblå lack, ger ett brett, nästan tjurliknande intryck på vägen. Bilens kraftfulla bakparti ser ut att spänna musklerna för att ta ett språng, precis som en sprinter som står redo på startlinjen. Bilens front och takets vidsträckthet ger intryck av att ha skissats fram i ett enda penndrag. 1,90 meter bred, men bara 4,37 meter lång och 1,25 meter hög: dessa siffror ger en tydlig bild av proportionerna för en äkta sportbil. En hjulbas på 2,65 meter rymmer en förvånansvärt rymlig cockpit och den längsmonterade V10 "biturbo"-motorn med FSI direktinsprutning strax bakom. Bakom dörrarna, mellan trösklarna och taket, sitter det ett stort utsvängt intag som förser V10-motorn, bromsarna, oljekylningen och laddluftkylaren med tillräcklig mängd luft. Audis trapetsformade enkelramsgrill är en tydlig detalj i fronten. Den flankeras till höger och vänster av stora luftinsläpp. Dess övre ändar sitter i jämnhöjd med LED-strålkastarna, i klarglas. Motorhuvens centrum kröker sig bakom framflyglarna, som breder ut sig på sidorna över de stora runda hjulhusen som är typiska för Audis design. Cockpitens arkitektur, som är tydligt förarorienterad, dominerar bilens interiör. Sittpositionen är integrerad i utrymmet mellan instrumentpanelen med sin ställbara grafik och mittkonsolen. Trots detta erbjuder Audi Le Mans quattro ett generöst utrymme för både förare och passagerare – en egenskap som tydligt skiljer bilen från andra högpresterande sportbilar. Intrycket av funktionalitet och ergonomi kombineras med högkvalitativt material. En Audi Space Frame (ASF) i aluminium utgör konceptbilens centrala struktur. Dess utsida är byggd i en viktbesparande mix av aluminium och kolfiber – vilket ger en mycket hög vridstyvhet, en låg vikt på 1530 kg och bästa möjliga vägegenskaper. Denna tvåsitsiga bil är utrustad med en mittmonterad femliters V10 "biturbo" med FSI direktinsprutning, som utvecklar 610 hk (449 kW) vid 6 800 1/min. Enastående varvvillighet och bett är typiska detaljer för denna motor som har enorma kraftreserver även från låga hastigheter. Maximalt vridmoment är 750 Nm och finns tillgängligt vid ett så lågt varvtal som 1 750 1/min. Det bibehålls på samma nivå ända upp till 5 800 1/min. En sekventiell sexväxlad sportväxellåda gör det möjligt för föraren att använda sig av detta höga vridmoment i alla körsituationer. Naturligtvis är en Audi med så pass hög motorstyrka utrustad med quattro permanent fyrhjulsdrift. Quattro hjälper till att variera kraftöverföringen – baserat på förhållandet 40:60 – mellan fram- och bakaxel, och på så sätt ge denna sportbil optimalt väguppträdande. Audi Le Mans quattro accelererar från 0-100 km/h på 3,7 sekunder och till 200 km/h på 10,8 sekunder. Dubbellänkarmar har använts i såväl dess främre som bakre hjulupphängningar. Bilen har fått ett hårt chassi för att säkerställa de allra bästa vägegenskaperna. Trots detta ger de speciella Audi-"magnetic ride"-stötdämparna en hög nivå av komfort. Audi Le Mans quattro är en perfekt syntes av motorsporteknik och bildesign. En bil som har racingbanan, motorvägen och de slingrande landsvägarna som sina "naturliga jaktmarker". Bilder finns på www.audi.se, Presscenter/Bildarkiv/Modeller/Le Mans quattro Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2002 såldes mer än 741 000 nya Audi-bilar i världen. Audigruppen omsätter närmare 23 miljarder euro och har drygt 51 000 medarbetare. Audi i Sverige ingår i Svenska Volkswagen-gruppen. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk, press- och pr-chef Audi Sverige, e-post: marcus.thomasfolk@audi.se, tel 08-553 896 57, 070-35 896 57