DTM inför Brands Hatch: Inga misstag tillåts

Efter ett uppehåll i juni månad under Fotbolls-VM är det full fart i DTM igen. Fjärde deltävlingen går på den klassiska banan Brands Hatch i England, den kortaste men en av de mest krävande banorna för säsongen, enbart 1.973km lång. Audiförarna Mattias Ekström och DTM-ledaren Tom Kristensen och de övriga 18 förarna kommer att köra 82 varv på denna bana som inte ens tar en minut att köra. Men den tillåter inga misstag. Sjufaldige LeMans-vinnaren, och trea i diesel-Audin i år, Tom Kristensen, kommer till Englands som DTMs ledare, efter ett antal andraplatser och en seger på Oschersleben. I gott minne finns också banrekordet från testerna i våras, 41,587 sekunder runt Brands Hatch med hans Siemens Audi A4. Här kommer tävlingen att handla om strategi, och kvalet om hundradels och tusendels sekunder. - Det finns knappt en raka, den går upp och ner, och varje kurva är spännande. På Brands måste allt stämma för att man ska vinna, säger Tom Kristensen. Vårt svenska hopp i DTM serien, Mattias Ekström, har inte haft samma lycka. Före Brands Hatch har Mattias enbart skrapat ihop två poäng efter en tuff start på säsongen med två brutna race och en sjundeplacering som bäst. Viljan att vara på toppen har dock inte svalnat och han kommer fulladdad till tävlingen. - Jag är sugen till tusen att få sätta mig i bilen och tävla! Det kryper i kroppen då man inte får köra. Det är första gången jag kör här och på testerna hade vi bra fart i bilen och banan var rolig. Så jag ser fram emot det här och kommer att göra allt för att en Audi ska stå på toppen även efter detta race, säger Ekström glatt. Han har passat på och njuta av den lilla ledigheten han haft med sambon Tina Thörner och hundarna Moss och Lou. Sen har han följt det Svenska fotbollslandslagets matcher i VM. - Jag tycker att Sverige gjorde en bra insats i VM, men det räckte tyvärr inte denna gång, säger Mattias Ekström som . Ett bra kval och rätt tajmade depåstopp blir avgörande i detta race som kommer att bjuda på många rafflande dueller och tuffa omkörningar. Vilken strategi kommer vara den vinnande och vem står överst på pallen, det vet vi på söndag eftermiddag. Glöm inte att se racet på TV. Och håll en tumme för Mattias. Se DTM på TV Se DTM live på SVT24 på söndag kl. 13.50. Nytt för i år är att SVT 24 direktsänder samtliga tävlingar! Efterhandssändning med intervjuer sker i SVT2 måndag kl. 22.30 och tisdag kl. 15.05. Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57