En hyllning till quattro: Audi quattro concept

En hyllning till quattro: Audi quattro concept

Trettio år efter debuten på bilsalongen i Genève 1980 presenterar nu Audi en konceptbil som hyllar framgångssagan om quattro: Audi quattro concept. En futuristisk tolkning med många historiska detaljer.

Audi quattro concept är ren körglädje med en 408 hk femcylindrig turbomotor, en lätt kaross och – självklart – den senaste generationen av den permanenta fyrhjulsdriften quattro.

Den nya Col de Turini-vita konceptbilen väcker minnen av en annan legendarisk förfader: 1984 års Sport quattro, en 306-hästars evolution av Audi quattro coupe med förkortad hjulbas. Den nya konceptbilen är baserad på Audi RS5 men har ett kortare axelavstånd (150 millimeter) samt sänkt taklinje med cirka 40 millimeter för ökad smidighet och lägre vikt. Precis som föregångaren från 1984 är även årets konceptbil tvåsitsig. Den kraftigt modifierade karossen är i huvudsak tillverkad i aluminium (Audi Space Frame) – med huven, bakluckan och en del andra komponenter i kolfiber. Detta gör att Audi quattro concept endast väger 1 300 kg, nästan identiskt med Sport quattro.

RS5:ans åttacylindriga motor har ersatts av en extremt kompakt turboladdad, rak femcylindrig motor med rötter i ytterligare en sportbil från Audi – TT RS. I Audi quattro concept utvecklar den längsmonterade FSI-turbon 408 hk mellan 5 400 och 6 500 r/min. Det maximala vridmomentet på 480 Nm är tillgängligt redan vid 1 600 r/min och förblir konstant ända upp till 5 300 r/min. Kraften fördelas efter behov via en sexväxlad, manuell låda. 0 till 100 km/h går på 3,9 sekunder.

Trots prestandasiffrorna är Audi quattro concept överraskande sparsam och kräver bara 8,5 liter/100 km vid blandad körning. Den höga effektiviteten kan tillskrivas kombinationen av FSI (direkt bränsleinsprutning) och turboladdning – två av Audis kärntekniker.

Senaste generationen quattro
Audi quattro concept använder senaste generationen quattro med centrumdifferential med kronväxel som är kompakt, lätt och kan variera fördelningen av drivkraft mellan fram- och bakaxel över ett brett spektrum – blixtsnabbt. Som ett komplement är Audi quattro concept även utrustad med sportdifferential som aktivt distribuerar vridmomentet mellan bakhjulen.

Audi quattro concepts köregegenskaper är kompromisslöst exakta, med en stabilitet som garanterar maximal körsäkerhet. Styrningen kopplar samman föraren med vägen för att ge känslig, fint avstämd feedback. Den är även utrustad med borrade kolfiber-keramiska skivor fram som greppas av sexkolvs fasta bromsok. Audi quattro concept rullar på gjutna aluminiumhjul med sju dubbelekrar – 9Jx20-hjul med 275/30-däck.

Design
Designen är aggressiv och kompakt och visar tydligt vilken kraft Audi quattro concept erbjuder. Det låga taket sänker bilens visuella tyngdpunkt och den kraftfulla C-stolpen är helt klart en hyllning till formgivningen av ur-quattro.

Hjulhusen i de välvda skärmarna är tydligt utsvängda – som hämtat från designspråket hos Sport quattro. Samma gäller det distinkta luftutsläppet på höger sida av huven, som låter den femcylindriga motorn andas friare.

Single-frame-grillen är nu utan kromad ram vilket ger den en funktionell och teknisk karaktär. Stora, upprätta luftintag i hörnen av stötfångaren signalerar kraft och samtliga ljusenheter använder högeffektiv LED-teknik och förändrar sitt utseende beroende på vilken ljusfunktion som aktiverats.

Användningen av kolfiber är stor – bland annat baklucka och motorhuv samt den stora spoilern som är integrerad i bakluckan och fälls ut automatiskt vid behov samt kan justeras för maximalt marktryck.

Interiören i kupén är nedbantad och ren. Förkortningen av hjulbasen innebar att baksätet från RS 5, på vilken konceptet är grundad, försvann. I dess ställe finns en hylla för hjälmar eller bagage.

Instrumentpanelen är helt digital. Den stora, tredimensionella skärmen innehåller all den information som föraren önskar och ersätter därmed också den klassiska centralskärmen för MMI. Detaljerna i förarmiljön som påminner om som såväl ur-quattron och Sport quattron är många.

För mer information finns en längre version av pressmeddelandet på www.audi-mediaservices.com. Där finns även fler bilder samt videomaterial.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2009 såldes närmare 950 000 nya Audibilar över hela världen. Audi omsatte under 2009 närmare 30 miljarder euro och hade drygt 58 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. Är du journalist och önskar mer information, kontakta Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige. 08-5538635 eller 070-7666535.