Hans-Joachim Rothenpieler ny utvecklingschef för AUDI AG

Hans-Joachim Rothenpieler ny utvecklingschef för AUDI AG

Hans-Joachim Rothenpieler tar över efter Peter Mertens som utvecklingschef för AUDI AG den 1 november. Peter Mertens, som tillträdde i maj 2017, har bett styrelsen om att få lämna sin tjänst av hälsoskäl.

Herbert Diess, CEO för Volkswagen och styrelseordförande för AUDI AG: “Vi beklagar djup att Peter Mertens lämnar Audis ledning. Vi respekterar bakgrunden till hans beslut och önskar honom full återhämtning. Hans-Joachim Rothenpieler är en erfaren expert som kommer att fortsätta den påbörjade transformationen inom Audis utvecklingsavdelning.”

Peter Mertens om sitt beslut: “De gångna 16 månaderna har vi påbörjat en omfattande transformation och framtidsinriktning inom den tekniska utvecklingsavdelningen. Det kräver en hög grad av koncentration som jag inte kan uppbringa i min situation. Hälsan och min familj har prioritet under den kommande tiden. Jag tackar alla inom Audi för deras insatser, deras stöd och det fina samarbete som jag har upplevt under den här tiden.”

Herbert Diess, CEO för Volkswagen och styrelseordförande för AUDI AG : “Hans-Joachim Rothenpieler har en lång erfarenhet med flera ansvarsfulla positioner inom koncernen som kommer att hjälpa honom att snabbt komma in i hans nya roll inom Audi. Hans uppgift blir att fortsätta transformationen av utvecklingsavdelningen och driva utvecklingen inom elektrisk mobilitet.”

Hans-Joachim Rothenpieler har arbetat inom Volkswagen-koncernen sedan 1986 och har haft flera chefspositioner i gruppen, bl.a. som chef för fordonsutveckling inom Skoda, utvecklingschef inom Bentley och Volkswagen Commercial Vehicles. Sedan 2016 har Rothenpieler haft rollen som Head of Group Quality Management inom Volkswagen.