Mattias Ekström trea i Donington

DTM: Inför DTM-tävlingen i brittiska Donington berättade Mattias Ekström att han hade en skön känsla i kroppen. Det räckte till en efterlängtad plats på pallen! Mattias startade från tredje plats på griden i sin Audi TT-R, men tappade i starten och föll tillbaks till femte plats. Därifrån kämpade han sig tillbaks till tredjeplatsen, tack vare vass körning och felfria depåstopp. I mål var han bara 1,8 sekunder efter vinnaren. - Jag missade för mycket i starten. Jag ska be om en ny koppling och nya däck och öva på 100 starter hemma på vår Kempten-bas, sade Mattias efter tävlingen men han var inte alltför nedstämd. - Killarna gjorde ett otroligt jobb i depån. Jag fick verkligen kämpa för att komma förbi Thomas Jäger, men jag är nöjd med resultatet. Mercedes gamle Formel 1-stjärna Jean Alesi tog segern före teamkamraten Bernd Schneider, och Schneider övertog därmed ledningen i serien före Christijan Albers, också han Mercedes-förare. För Mattias teamkamrater gick det sämre. Laurent Aiello och Christian Abt körde ihop med Opels Alain Menu och tvingades bryta. Junioren Martin Tomczyk smällde redan i första kurvan. Mattias gick om sin teamkamrat Laurent Aiello i tabellen, men ligger ändå på en sjätteplats. Ekström blev trea förra säsongen och Aiello är regerande mästare i den tyska mästarserien. - Ibland krävs det bara en kille för att rädda dagen, sade teamchefen Hans-Jürgen Abt. Mattias körde fantastiskt bra, och jag tror vi kan göra en bra insats i nästa tävling på Nürburgring den 17 augusti. Resultat: 1 Jean Alesi, Mercedes, 36 varv 2 Bernd Schneider, Mercedes + 01.466s 3 Mattias Ekström, Abt-Audi + 01.841s 4 Marcel Fässler, Mercedes + 04.497 s 5 Christijan Albers, Mercedes + 05.459s 6 Peter Dumbreck, Opel, + 24.430s 7 Thomas Jäger, Mercedes + 41.669s Ställning förare DTM 1 Bernd Schneider, Mercedes, 43p 2 Christijan Albers, Mercedes, 40p 3 Marcel Fässler, Mercedes, 34p 4 Peter Dumbreck, Opel, 26p 5 Jean Alesi, Mercedes, 25p 6 Mattias Ekström, Audi, 23p 7 Laurent Aiello, Audi, 22p TV-tider DTM Donington Se tävlingen från Donington på SVT, kanal 24 och i programmet Race på SVT2! Tiderna är: SVT 2, 30 juli, kl 19.30 SVT 2, 2 aug, kl 17.15 SVT 2, 3 aug, 23.25 Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas. Läs mer om Audi på Audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på AudiSport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57