Mikaela Åhlin-Kottulinsky nöjd med debuten i Audi R8 LMS. Edward Sandström snabb men avknuffad på Oschersleben

Krascher, avåkningar och snabba svenska Audi-förare med varierande framgångar. Så kan premiärhelgen i ADAC GT Masters på tyska Oschersleben sammanfattas.

Edward Sandström lyckades med minimal marginal undvika startkraschen som gav rödflagg i söndagens race i ADAC GT Masters på Oschersleben, bara för att bli avknuffad in i muren fem varv efter omstarten.

- Ljuset i mörkret är att jag var näst snabbast i kvalet, men den tiden blev bortdömd. Det är väl bara att bryta ihop och komma igen, säger Edward Sandström.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky körde upp sig från 23:e till 15:e plats men fick pyspunka och tappade två placeringar till en slutlig 17:e plats av 32 startande i söndagens race.

- Jag är nöjd med farten, men inte med helgens placeringar. Att jag bara var 1,1 sekund efter Markus Winkelhock i kvalet i mitt första race är jag jättenöjd med, men fasen vilken hård racing det här är, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Premiärhelgen i tyska ADAC GT Masters, ett av världens största GT-mästerskap med 32 bilar på startlinjen blev inte någon jubelföreställning för Edward Sandström och förarkollegan Daniel Dobitsch i Kfzteile24 APR Motorsports Audi R8 LMS. En ljuspunkt var dock att Sandström satte näst snabbaste varvtid i söndagens kval, men tiden blev bortdömd på grund av ett misstag i depån.

- Skönt att se att jag är med i toppen i kvalet, men tyvärr skickades jag ut i fastlane tre sekunder för tidigt, när det var rött ljus, och tiden dömdes bort, säger Sandström.

I lördagens race slutade Sandström på 18:e plats i mål, efter att ha haft problem med gummirester på banan som gjorde bilen blir svårkörd.

Det var inte bara premiär för i år utan även första tävlingen någonsin i GT3 för Mikaela Åhlin-Kottulinsky som tävlar tillsammans med meriterade Marco Bonanomi i Aust Motorsports Audi R8 LMS. Lördagens race blev endast 11 varv långt när Åhlin-Kottulinsky gick för gårt över kerbsen och snurrade ut i en sandfålla. Men söndagens race blev roligare.

- Vi har problem att få värme i däcken, Marco Bonanomi är inte en kille som kvalar 26:a i vanliga fall. När första delen av racet blev som den blev med mycket krascher och safety car-situationer så var det svårt att få upp däcktempen, så jag gick ut som 23:a, säger Åhlin-Kottulinsky.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky klättrade till 15:e plats innan en punktering satte stopp för framfarten.

- Jag fick helt enkelt pyspunka när jag hade två bilar jagande bakom mig, jag försökte allt jag kunde för att hålla undan, men de tog sig förbi på sista varvet, så vi slutade på 17:e plats. Men jag tog mig i mål, bilen är hel och jag vill helst av allt hoppa in i bilen och tävla igen. Tur att det inte dröjer så länge till nästa tävlingshelg, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Nästa race i ADAC GT Masters är på Sachsenring, 29/4-1/5.Edward Sandström tävlar även i Blancpain Sprint Series, för franska teamet Sainteloc Racing.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börja tillverka bilar i Mexiko 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.