Peter Mertens ny utvecklingschef Audi AG

Peter Mertens ny utvecklingschef Audi AG

Peter Mertens har utnämnts till ny teknisk Utvecklingschef och medlem i ledningsgruppen för AUDI AG. Han kommer närmast från tjänsten som Senior Vice President Research & Development för Volvo Car Corporation i Göteborg.

Rupert Stadler, CEO för AUDI AG, lovordar Mertens som en expert med ovanligt bred erfarenhet:

- Peter Mertens har en exceptionellt bred teknisk expertis och en internationell bakgrund inom bilindustrin. Det är utmärkta kvalifikationer för att kunna fortsätta driva den tekniska utvecklingen framåt inom Audi.

Efter utbildningen till verktygsmakare studerade Mertens produktionsteknik vid högskolan i Ostwestfalen-Lippe. 1985 tog han sin Master of Science inom Industrial Engineering and Operations Research vid Virginia Polytechnic Institute i USA. Mellan 1985 och 1990 ansvarade han för avdelningen för tekniköverföring vid Universitetet vid Kaiserslautern, där han senare doktorerade.

Mertens började sin bana inom bilindustrin hos Mercedes-Benz AG 1990 och hade där flera ledande roller. 1996 utnämndes han till VD för Tegaron Telematics GmbH, ett joint venture mellan Daimler Chrysler Services AG och Deutschen Telekom AG. 2002 tillträdde han som chef för mellanstora och stora modellserier inom Adam Opel AG. Från 2004 övertog han ansvaret för de kompakta modellserierna för GM Europa och från 2005 även för hela världen. Vid slutet av 2010 gick Mertens över till ledningsgruppen för Jaguar Landrover och övertog där kvalitetsansvaret för hela Tata Motors Group, inklusive Jaguar Landrover. Från mars 2011 har Mertens haft rollen som Senior Vice President Research & Development för Volvo Car Corporation.

Peter Mertens är född 1961, gift och har tre barn.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.