STCC: Audi visade styrka på Karlskoga-test

Med andra bästa varvtid på sista passet i testen på Karlskoga i helgen och positiv testinformation gav Fredrik Ekblom och Audi styrkebesked inför STCC-premiären. – Räkna med oss i år, för att vara så tidigt är vi ganska nöjda, menade Fredrik som hade nye teamkompisen Thed Björk två pinnhål bakom sig och Tommy Kristoffersson på åttonde plats. Audi/KMS gör i år en av sina starkaste satsningar någonsin på STCC med ett trebilsstall. – Vi känner oss väldigt starka inför året, vi har en helt ny bil och två som ska bli lika uppdaterade både motormässigt och när det gäller chassiet, sa teamchefen Tommy Kristoffersson. Bilarna befinner sig i olika utvecklingsstadier nu, men testerna har gått väldigt bra och visat att vi är på rätt väg. - Alla har var sitt testprogram, olika setups och komponenter testas, men ännu väntar vi på nya motorer, så det dröjer lite till innan vi är riktigt tillfreds. Till starten på Mantorp vet vi vad som går bäst, och då är alla bilar i princip likadana och lika snabba, förklarade Tommy. Thed Björk anpassade sig lätt Förra årets tvåa i STCC, Thed Björk, kliver in i stallets tredje bil och stärker därmed teamets möjligheter till en tätplacering i årets STCC-serie. – Det är lite olika körstil mellan den framhjulsdrivna Audin och den bakhjulsdrivna BMW:n men det har gått lätt att anpassa sig. Det här känns väldigt kul, sa Thed medan han tittade på datorskärmens kurvor som visade hur bilen uppträtt varje meter på banan, när han bromsat, gasat, växlat, varvat upp till varvtalsstoppet, var hjulen låst sig. – Vi har en hel del justeringar och uppdateringar som vi ska göra, men den här testen visar att vi redan med fjolårsbilar hänger med riktigt hyggligt, menade Thed. Fredrik Ekblom körde sin Audi A4 med den nyutvecklade motor som man har använt i teamets tester i Spanien och på Anderstorp under försäsongen. Mattias Ekströms raceingenjör – Den kändes lite sliten nu så jag hoppas mycket på den nya motorn som ska komma till säsongsstarten, sa Fredrik som också har fått förstärkning av en ny chefsingenjör i teamet, Alex Stehlig från Abt Team, som i vanliga fall är raceingenjör åt Mattias Ekström i DTM. – Jag träffade Fredrik första gången under 24-timmarsloppet på Nürburgring när han körde med Mattias i Abt-teamet. Han är en professionell förare i översta toppskiktet som kan ge de rätta kommentarerna för att jag ska kunna ändra bilen så att den passar honom bättre, sa han. Hittills har Alex och Fredrik bara arbetat ihop under sex testdagar, men kommunikationen verkar fungera bra. - Alex Stehlig för med sig en ovärderlig erfarenhet till Audi/KMS från den mer avancerade DTM-serien, förklarade Tommy Kristoffersson.. Även Thed Björk har fått en tysk raceingenjör som bas för sin bil, Thorsten Stock, i vanliga fall konsult och konstruktionsingenjör för Audisport sedan nio år. – Thed är en briljant förare som har lyckats anpassa sig otroligt snabbt till den annorlunda Audin. Själv försöker jag lära mig så mycket som möjligt om de här bilarna, om Thed som förare och om banorna, för att snabbt kunna hitta den inställning som passar honom bäst, sa Alex.. Fredrik näst snabbast Mellan testpassen satt de tre Audiförarna i KMS-bussen och gick igenom dagens tider och testresultat. Ett tag var både Thed Björk och BMW-föraren David Björk snabbare än Fredrik: – Men då hade växellådan gått sönder, skyndade han sig att säga, och förresten så är jag allergisk mot björk, måste ta pollenmedicin mot det när de kommer för nära, skämtade han. Men ända fram till sista passet under testdagen diskuterade både Thed, Fredrik och Tommy över varför en bil var så mycket snabbare än dem och alla andra på banan. Tomas Engström med nya däck på Hondan hade redan på förmiddagen satt en varvtid som var nästan sekunden snabbare, 1.07.335. Men tiderna utjämnades rejält i sista testpasset, Robin Rudholm i West Coast Racings BMW satte bästa tid, och med nya däck och inställningar gick Audibilarna som skott, Fredrik hade passets näst bästa tid (tredje totalt), 1.07.463, bara 13 hundradelar efter Robin, 1.07.331. Thed noterades för femte bästa tid, 1.08.117 och Tommy för 1.08,616, passets sjunde tid (åttonde totalt). - För oss var inte tiderna viktigast, utan att vi har provat en rad komponenter och fått bra besked. Vi kommer att stå starka inför STCC i år, var så säker, betonar Tommy. Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57