Svenska Snöräddare ger drag på vägarna i vinter

Svenska Snöräddare ger drag på vägarna i vinter

Under många år och på alla underlag har Audis fyrhjulsdrift hjälpt Audi-ägare. Nu i vinter lanseras Svenska Snöräddare - en frivillig sammanslutning av Audi-förare som du kan kontakta om du har kört fast i snön.

För över 30 år sedan rullade de första quattro-modellerna ut på vägarna. Sedan dess har Audis devis Vorsprung durch Technik ständigt förnyat och förfinat utvecklingen.

Äkta fyrhjulsdrift – säker körglädje året om

- Svenska Snöräddare startades för att öka säkerheten på vägarna och för att förbättra gemenskapen i trafiken som ett komplement till de professionella bärgarna. Vår permanenta fyrhjulsdrift finns nu i fler än 140 av våra modeller och tekniken bakom quattro står sig idag starkare och är än mer innovativ än någonsin förr. Att köra quattro är roligt och säkerheten är hög, och det är dags att fler får ta del av den säkerheten, även de som inte kör quattro, säger Nils Simonsson, marknadschef Audi Sverige.

Kontakten mellan Snöräddarna och de som kört fast sker via appen Svenska Snöräddare. När du laddat ned appen till telefonen får du välja om du behöver hjälp eller om du vill bli frivillig Snöräddare. Är du i behov av hjälp delar du din position och kallar på en Snöräddare i närheten. Är du en Snöräddare skriver du in området där du kör och ditt registreringsnummer, för att verifiera att du kör en Audi med quattro. När någon behöver bogsering får du en notifikation med gps-uppgifter om var din quattro behövs. Har du tid, finns i närheten och tackar ja etableras en kontakt.

Ladda ned appen idag

- Förutom fyrhjulsdriften kommer många av våra Snöräddare dessutom att ha ett extra utrustningspaket i form av väst, skyffel och lina - ett paket som finns att köpa till rabatterat pris hos Audis återförsäljare, avslutar Nils Simonsson.

Appen Svenska Snöräddare finns tillgänglig för samtliga smart phones. Som ett första steg kommer endast förare med quattro kunna bli Snöräddare, detta för att säkerställa att bilen har rätt förutsättningar för att hjälpa till. I appen finns även en hänvisning till professionell bärgningsverksamhet.

Se mer om Svenska Snöräddare på youtube .

För mer information kontakta:
Marknadschef Nils Simonsson, tel 070-835 39 39, nils.simonsson@audi.se
PR- och Informationschef, tel 070-53 865 51, irene.bernald@audi.se

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 741 100 nya bilar 2014. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.