Toveks Racing och Lasse Larsson tog SM-Guldet i rallycross

Efter att ha varit i topp hela SM-serien i rallycrossens tungviktsklass, Division 1, fick Toveks Racing och Lasse Larsson sitt hett eftertraktade SM-guld. Kenneth Hansen vann SM-finalen, men Lasse Larsson kunde mer eller mindre defilera in på andraplatsen och därmed säkra SM-titeln. SM-finalen i rallycross. Allt fanns för att det skulle bli en spännande avslutning. Det kommer säkerligen att bli en spännande uppgörelse mellan topptrion. Den regerande mästaren, Kenneth Hansen låg på andraplats bakom serieledande Lasse Larsson, Toveks Racing, inför den avgörande finaltävlingen på Kinnekulle Ring. Lasse Larsson har sex poängs övertag på Hansen, som i sin tur skuggas av Per Eklund, bara en poäng bakom. Det är som upplagt för en riktigt bra tävling. Hansen och Eklund måste vinna för att kunna ta SM-guld, medan Larsson då bara får bli bäst trea. Det låter enkelt men mycket kunde hända på vägen. Final är final och mer prestigefyllt än vanligt. Rafflande och taktiskt så det förslår. Upplösningen på årets rallycross-SM blev inget undantag när finalen avgjordes på Kinnekulle Ring på lördagseftermiddagen. Visserligen vann Kenneth Hansen A-finalen, men årets mästare blev Lasse Larsson, Toveks Racing. Per Eklund, även han med vinstchans i SM slutade finalfyra och blev därmed bronsmedaljör efter Larsson och Hansen. Grunden till sin SM-titel lade Lasse redan i den första tävlingen iTomelilla med sin vinst där. En tredjeplats i Kalix för att sedan följa upp med en andraplats i Strängnäs. Det var en nervös Lasse som vaknade till på morgonen. Finalen hade farit genom skallen undernatten och nu gällde det: Väntan på start brukar alltid vara det värsta. Men redan i den första omgången så visade han att det var guldet han siktade på. En andratid efter Kenneth Hansen och lite lugnare inombords. - Alltid skönt att få komma igång och se att allt fungerar, säger Lasse. Andra omgången var ungefär som första och då blev A-finalplatsen i praktiken klar. Det ända som nu skulle kunna hindra en A-final var att bilen rasade ihop totalt. Men Lasses Audi har gått som en klocka hela säsongen, så risken var minimal. En påkörning skulle vara det enda som skulle hindra. Den tredje omgången visade Lasse att han skulle ha sitt SM-guld. Snabbaste tiden i denna omgången och han fick startspåret sidan om Kenneth Hansen i A-finalen. Bakom sig fanns den andre konkurrenten, den alltid farlige Per Eklund och klubbkamraten Michael Jernberg. Lasse fick en bra start, men kunde inte hindra att Hansen och Eklund gick förbi. Som vanligt när det gäller den här klassen så är starten den avgörande. Redan i den första svängen så blev det närkontakt mellan Hansen och Eklund. Lasse Larsson kunde sedan ta sig förbi Eklund på innern till publikens stora jubel och lägga sig i "guldläge" bakom Hansen. Eklund valde alternativspåret och kom ut bakom Morgan Antonsson och Michael Jernberg. Eklund hamnade bakom Jernberg och kunde inte ta sig förbi honom. - Det var guldläge hela tiden, därför fanns det inte någon anledning att attackera Kenneth, förklarar Lasse Larsson. som därmed tog sitt första SM-guld i tungviktsklassen, division 1 sedan tidigare har han fyra SM-tecken i andra klasser. - Det känns helt underbart och detta tar jag med mig nu när det är dags för nästa omgång i EM nere i Polen. Rallycross, SM-final 1) Kenneth Hansen, Götene, 2) Lars Larsson, Skene, 3) Michael Jernberg, do, 4) Per Eklund, Arvika, 5) Morgan Antonsson, Uddevalla. Slutställning: 1) Larsson 69 p, 2) Hansen 66, 3) Eklund 58.