Tuff strid om DTM för Audis Mattias Ekström

- Lita på att det blir tufft på söndag. Vi tänker inte vika en tum. Målet är att vinna. Audiföraren Mattias Ekström är inställd på en tuff fight för att behålla mästartiteln i DTM. Men det är en ojämn kamp, Mercedesföraren Gary Paffett får inte ta något poäng, och Mattias måste vinna. När DTM-säsongen 2005 går mot sin final på Hockenheim i helgen kan Audi redan nu stoltsera med Tom Kristensens tredjeplats i mästerskapet. Han säkrade den platsen för två tävlingar sen. Men det som är kvar att kämpa om är märkesmästerskapet där det enbart skiljer tolv poäng upp till ledaren Mercedes, samt förarmästerskapet som för tillfället leds av Gary Paffett. Han har under året bytt plats många gånger när det gäller ledningen med Mattias Ekström. Nio poängs försprång har Gary Paffett inför finalen och Mattias har därför ett tufft jobb framför sig. - Det är inte världens enklaste sits jag sitter i för tillfället men mitt mål är att vinna på Hockenheim, säger Ekström beslutsamt. Förra tävlingen gick nog allt fel som kan gå fel och Mattias gled in på en blygsam 12:e plats, som för övrigt är hans sämsta placering någonsin i DTM, och fick inte med sig några poäng till finalen. För att vinna mästerskapet behöver nu Mattias vinna och få maximala 10 poäng medan värste konkurrenten Gary Paffett inte får ta någon poäng alls, detta tack vare att Gary har fler segrar än Mattias. Skulle de hamna på samma poäng vinner Paffett på flest antal segrar. Det är ett tufft scenario, men Mattias har slagit sig fram till seger ur samma situation förr. - Jag vet hur det är att slå i underläge och inget är omöjligt. I STCC 1999 låg jag långt efter, men en stor krasch inträffade och jag kunde ta STCC titeln med Audi. - Förra tävlingen hade jag ett dåligt race och tog inga poäng men det tänker jag ändra på nu, säger Ekström. Vilken är nu strategin för Auditeamet? Hur kommer ni att köra? - Vi kommer att ge allt vi har på alla områden och vi tänker inte vika en tum på banan. Vi är taggade i hela teamet och vi har trimmat in all utrustning, mekaniker och mig som förare inför detta, vi har vår strategi glasklar. - Vi vill avsluta säsongen med att vinna tävlingen och förhoppningsvis med lite tur och skicklighet vinna mästerskapen, säger Mattias. Eftersom Gary Paffett inte får placera sig bättre än nia i detta race om Mattias skall kunna vinna innebär det att Mattias inte kan klara av att vinna av sig själv. - Vi har ju åtta Audibilar på banan och det räcker väl om jag är först och de andra täcker upp de resterande sju placeringarna, säger Ekström skämtsamt. - Skämt åsido, jag vet att det krävs mycket av både mig, teamet och mina förarkollegor denna tävling för att kunna bärga titeln. - Jag tänker göra mitt bästa och det kommer även de, sedan får vi se hur långt det räcker, avslutar Ekström. Finalen på Hockenheim körs i 37 varv på den 4 574 km långa banan och har två obligatoriska depåstopp. Publikrekord kommer nog slås då det inför tävlingen redan sålts över 70 000 biljetter och suget minskar inte. På söndag kväll vet vi om Mattias Ekström i sin Audi A4 DTM lyckades försvara sin DTM-titel i ett av DTM:s tuffaste race. Ställning i DTM inför finalen på Hockenheim Ring: 1. G. Paffett, M-B, 78p 2. M. Ekström, Audi, 69p 3. T. Kristensen, Audi, 51p 4. M. Häkkinen, 30p 5. J. Alesi, 22p B. Schneider, 22p 7. J. Green, 21p 8. H-H Frentzen, 17p 9. C. Abt, Audi 16p 10. A. McNish, Audi 13p TV-tider Sön 23 okt 22.30-23.30 SVT 24 Motor: DTM Mån 24 okt 22.30-23.00 SVT 2 Race: DTM Ons 26 okt 15.05-15.35 SVT 2 Race: DTM Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57