Uppdaterad: Audi A4 Avant 2.0 TDIe nu som godkänd miljöbil

Uppdaterad: Audi A4 Avant 2.0 TDIe nu som godkänd miljöbil

Nu erbjuder Audi även tjänstebilsfavoriten A4 Avant med TDI-motor som godkänd miljöbil. Utrustad med 2.0 TDIe och 136 hk uppgår den genomsnittliga förbrukningen nu endast till 4,6 l/100 km vilket motsvarar 120 gram koldioxid per kilometer. Pris från 293 900 kronor.

Audi A4 Avant 2.0 TDIe är utrustad med en kraftfull tvåliters TDI-motor som genererar 136 hk och ett vridmoment på 320 Nm mellan 1 750 och 2 500 varv/minut. Från noll till 100 km/h går på 9,8 sekunder och toppfarten är 208 km/h.

För att nå de bränslesnåla siffrorna har Audi använt tekniker från sin modulära effektivitetsplattform. Utväxlingarna i den sexväxlade manuella lådan har förlängts något och 16-tums lättmetallfälgar skodda med 206/60-däck har optimerats för reducerat rullmotstånd. Aerodynamiska karossdetaljer och en lägre markfrigång minskar luftmotståndet och en färddator med ett effektivitetsprogram ger föraren tips om när han ska växla för bränslesnål körning.

Audi A4 Avant 2.0 TDIe finns nu att beställa hos Audis återförsäljare, pris från 293 900 kronor. En miljöbilsgodkänd sedanmodell med samma motor finns sedan tidigare. Även den har nu blivit ännu bränsleeffektivare med en genomsnittlig förbrukning på 4,4 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på endast 115 g/km. Priset för Audi A4 sedan 2.0 TDIe startar på 276 500 kronor.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2009 såldes närmare 950 000 nya Audibilar över hela världen. Audi omsatte under 2009 närmare 30 miljarder euro och hade drygt 58 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. Är du journalist och önskar mer information, kontakta Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige. 08-5538635 eller 070-7666535.