Världspremiär för Nya Audi TT RS Coupe och TT RS Roadster.

Världspremiär för Nya Audi TT RS Coupe och TT RS Roadster.

• Nyutvecklad femcylindrig motor i aluminium på 400 hk
  • OLED-teknik i bakljusen - för första gången i serieproduktion
  • RS sportratt med reglage från racingvärlden

Ljudet är omisskänneligt, prestandan imponerande och greppet oslagbart tack vare quattro permanent fyrhjulsdrift. Nya Audi TT RS debuterar på bilsalongen Auto China i Peking den 25 april – 4 maj och blir snabbast och sportigast i TT-familjen. 400 hästkrafter och 0-100 km/h på 3,7 sekunder med lansering hösten 2016.

Bakom den kraftfulla fronten med sina stora luftintag och låga spoiler sitter hjärtat i TT RS monterad: den karaktäristiska men helt nyutvecklade femcylindriga turbomotorn. Med 400 hästkrafter, 60 fler än i föregångaren, tar den nya TT RS till 100 km/h från stillastående på 3,7 sekunder.

- Den nyutvecklade turbofemman, med vilken vi fortsätter vår stolta tradition, förmedlar en oslagbar känsla, säger Utvecklingschef Dr-Ing Stefan Knirsch. ”TT RS utvecklar nu 400 hästkrafter och kombinerar körglädje med effektivitet genom innovativa teknik”.

Engine of the Year
Sex år i rad har internationella motorjournalister röstat fram Audis femcylindriga 2.5 TFSI-motor till ”Engine of the Year”. Nu har Audi tagit den karaktäristiska motorn ett steg vidare med en helt nyutvecklad turbomotor med lägre vikt, minskad friktion och ökad effekt. Cylinderväggarna har plasma-beläggning och vevhuset är tillverkat av aluminium. Laddluftkylaren kyler insugsluften både snabbare och mer effektivt, avgasventilerna har Audi valvelift system (AVS) som justerar ventilernas öppningstider och dubbla bränsleinsprutningssystem gör att motorn kan anpassa sig efter körsätt och prestera optimalt i samtliga förhållanden, vilket både sänker förbrukningen och höjer effekten.

Jämfört med sin föregångare är den nya motorn 26 kg lättare, har 17 procent högre effekt och oförändrad slagvolym om 2 480 kubikcentimeter. Med 400 hästkrafter är den starkare än någonsin och vridmomentet om 480 Nm finns tillgängligt mellan 1700 och 5850 varv/min. Det utmärkande motorljudet och den harmoniska rytmen i motorgången kommer från cylindrarnas tändföljd 1-2-4-5-3. För att ytterligare njuta av sången kan avgasljudet förstärkas genom öppningsbara klaffar i avgassystemet. Ett knapptryck på mittkonsolen, klaffarna öppnar och ljudet flödar fritt. Ett system som finns i såväl det standardmonterade RS-avgassystemet som det valbara RS-sportsystemet. Från stillastående till 100 km/h tar det 3,7 sekunder för TT RS Coupé och 3,9 sekunder för TT RS Roadster. I standardutförande är toppfarten elektroniskt begränsad till 250 km/h, men kan efter önskemål höjas till 280 km/h.

quattro för bästa grepp och körglädje
Kraften från den ikoniska motorn går via en sjuväxlad S tronic dubbelkopplingslåda till samtliga fyra hjul genom quattro permanent fyrhjulsdrift. Kraften fördelas blixtsnabbt mellan fram- och bakaxeln genom en lamellkoppling för optimalt grepp och hjulselektiv momentfördelning ökar körglädjen ytterligare. Med ett unikt RS-läge i den elektroniska stabiliseringskontrollen tillåts även kontrollerade sladdar och extremt sportig körning. Genom Audi drive select-systemet kan föraren optimera kraftfördelningen efter sinne, humör och önskemål. Systemet anpassar också styrning, S tronic-växellådan, motorkaraktär och avgassystemets ljudklaffar genom fyra lägen; comfort, auto, dynamic och individual.

RS-sportchassi med Magnetic Ride
Förutom sin låga vikt har Audi TT RS enastående köregenskaper också tack vare sitt sportiga chassi. Den direkta och progressiva styrningen förmedlar vägens känsla och bakom framaxelns standardmonterade 19-tumsfälgar, 20” finns som tillval, sitter ventilerade och hålborrade bromsskivor. Som tillval finns även lättare och slitstarka kolfiber-keramiska bromsskivor. Nya TT RS finns också med den adaptiva fjädringen RS sport suspension med magnetic ride-teknik. Med den justeras dämparnas hårdhet elektroniskt och funktionen integreras i Audi drive select-systemet.

Premiär för OLED-teknik
För första gången i en serieproducerad Audi erbjuds OLED-teknik med 3D-design till bilens baklyktor, som alternativ till de standardmonterade LED-baklyktorna. Med OLED-teknik blir ljuset extremt homogent med hög kontrast för en tydlig och unik ljusbild. Ljuset kan dimmas, ger inga skuggor och kräver inte heller några reflektorer, vilket gör OLED-ljuset både effektivt och lätt samtidigt som det ger en egen visuellt identitet. Varje baklykta består av fyra lövtunna enheter där den yttersta bär TT-logotypen och Audis fyra ringar. Och varje gång tändningen startas bjuder TT RS på en spektakulär ljusshow där ljuset löper över alla fyra enheter. Som standard har TT RS LED-teknik i såväl bak- som framlyktor, som dessutom kan beställas med intelligenta Matrix LED-strålkastare.

Kraftfull design
Exteriört sticker nya TT RS ut genom stora luftintag, en nydesignad bikakemönstrad singleframe-grill i matt aluminium. Även om sportigheten betonas och förstärks med en fixerad bakre vinge, två stora ovala avgasutblås och aerodynamiskt formade sidotrösklar har designerna bibehållit den tidlösa och puristiska känslan från original-TT:n. Både TT RS Coupé och TT RS Roadster mäter 4,19 meter på längden, 1,83 meter på bredden och 1,34 meter på höjden. Den som föredrar en automatisk utfällbar bakvinge framför den fast fixerade RS-vingen kan välja detta som tillval.

Audi Space Frame
Nya TT RS bygger på Audis revolutionerande karosskonstruktion Audi Space Frame och representerar en evolution i utvecklingen av chassit. Fronten och golvet i passagerarutrymmet är tillverkade av varmformat stål, som tack vare dess extrema vridstyvhet kan göras tunt och därmed mycket lätt. Den skyddande strukturen runt passagerarkupén och alla karossdelarna är tillverkade av aluminium vilket ger en mycket låg vikt. Olastad väger TT RS Coupé 1 440 kg, vilket är tio kg mindre än den tidigare modellen. TT RS Roadster med förstärkningar i chassit väger 1 530 kg, varav suffletten 39 kg. Taket kan fällas upp och ner på tio sekunder i hastigheter upp till 50 km/h. Som tillval finns elektrisk vindavvisare och värmeutblås i nacken.

Interiör inspirerad av racing
Föraren och passagerare sitter i varsitt lågt placerat RS sportsäte med integrerade nackstöd och kraftiga sidostöd. Alla reglage och kontroller är helt fokuserade kring föraren och all information visas helt digitalt genom Audi virtual cockpit, där en 12,3 tum stor skärm ersätter den konventionella instrumenteringen. Displayen är programmerbar och visar informationen som föraren väljer. Förutom ett unikt RS-läge där varvräknaren står i fokus tillsammans med bland annat information om däcktryck, vridmoment, G-krafter finns även visningslägen för navigationsdata, mediainformation och fordonsinställningar. Med S tronic-växellådan i manuellt läge har Audi Virtual cockpit också en växlingsindikator som visar när motorn når sitt maximala varvtal.

Den läderklädda RS sportratten med växlingspaddlar har även två satellitknappar för att starta och stänga av motorn och för att välja läge i Audi drive select-systemet utöver de vanliga mulitfunktionsknapparna. Det betyder att föraren kan fokusera fullt ut på körningen hela tiden med händerna på ratten.

Det senaste inom infotainment och Audi connect
I nya TT RS erbjuder också Audi en stor uppsättning av senaste generationens infotainment-teknik. Som tillval finns såväl MMI navigation plus med MMI touch-platta med fritextsökning och röststyrning som Audi connect med internet och wifi-hotspot. I TT RS Roadster har säkerhetsbältena integrerade mikrofoner för optimal ljudupptagning för telefonsamtal och röststyrning.

Med Audi phone box kan förare dessutom trådlöst ladda kompatibla mobiltelefoner genom att placera dem på laddytan – och då kopplas telefonen samtidigt ihop med bilens inbyggda antenn för bättre mottagning. För första gången kan dessutom det nya Audi smartphone-systemet spegla utvalda appar från mobiltelefonen direkt i Audi virtual cockpit och för ljudentusiaster levererar stereosystemet från Bang & Olufsen med tolv högtalare ett enastående ljud. I TT RS Coupé med 2+2 sittplatser ryms 305 liter bagage och om baksätet fälls går det in totalt 712 liter. Roadster-modellen rymmer 280 liter.

Marknadsintroduktion i höst
Nya Audi TT RS Coupé och TT RS Roadster lanseras hos de svenska återförsäljarna under senhösten 2016 med säljstart i sommar.

För mer information se: www.audi-mediacenter.com/en/beijing-2016 .
Audi TT RS har ännu ej typgodkänts och bränsleförbrukning är ännu ej fastställd.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.