TeleQ säkrar telefontillgängligheten för landstingen

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2013 10:41 CET

Jönköpings landsting uppnår hela 100 procent telefontillgänglighet inom primärvården,

visar senaste mätningen som utfördes av Sveriges Kommuner och Landsting. Kronoberg och Kalmar delar på en hedrande andraplats och besvarar 99 procent av alla samtal som kommer in samma dag.

Inget annat landsting med ett annat telefonisystem än TeleQ kommer upp i sådana höga siffror.

TeleQ är lika med kvalité

Thomas Lundin, VD säger: TeleQ är en kvalitetsstämpel för landstingen som garanterar hög tillgänglighet, det är vi stolta över. På en vårdcentral kommer 50 % av patientsamtalen innan 9.00 på morgonen, och redan klockan 10.00 har 70 % av dagens samtal ringt in. Det beror helt enkelt på den mänskliga faktorn – vi är sjukast om morgonen. Det säger sig självt att den här typen av verksamhet måste ha möjlighet att prioritera de viktigaste samtalen först och sprida ut de mindre akuta till andra tider på dagen.

Marknadsledande inom vårdsektorn

Aurora Innovation är marknadsledande med TeleQ inom vårdsektorn. Därmed har de säkrat tillgänglighetskraven för de landsting som valt TeleQ. De senaste åren har 9 av 10 landsting som toppat mätningen använt sig av TeleQ. TeleQ erbjuder förutom marknadens smartaste samtalsbokning så mycket mera – svarsmenyer, väntkö och svarsgrupper. Det gör det enkelt att kunna säkra kraven som finns på telefontillgänglighet och service.

Om mätningen

Sveriges Kommuner och Landsting ligger bakom www.vantetider.se. Webbplatsen är en nationell webbplats för uppföljning av vårdgarantin och väntetider.

I den nationella mätningen av telefontillgängligheten deltar endast vårdcentraler med datoriserade telefonisystem. 878 av 1159 vårdcentraler deltog i undersökningen.

Läs mer här: http://www.vantetider.se/se-vantetider/sammanstallningar/hur-ser-telefontillgaengligheten-ut-i-primaervaarden

Aurora Innovation grundades 1996, omsatte 08/09 55 MSEK och har kunder i Sverige, Norge och Finland. Aurora Innovation hjälper människor och företag att komma i kontakt genom tjänsterna TeleQ och CallControl. TeleQ tar bort telefonköerna och erbjuder istället tidsangiven återuppringning. TeleQ används idag av 70% av Sveriges befolkning, främst inom sjukvården. CallControl är en applikation för din Smartphone som tar hand om dina samtal när du inte kan svara. Alla Aurora Innovations tjänster är tjänster i molnet, webbaserade och växeloberoende.