Undersökning visar att 9 av 10 svenskar använder privata mobilen på jobbet

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2013 11:09 CEST

Vi vill inte släppa våra älskade, smarta telefoner. Men den privata mobilen existerar oftast utanför företagets vanliga telefonstruktur och gör det svårare att komma fram, både för kunder och för kollegor. Användningen av privatmobilen på jobbet, BYOD, bring your own device*, är ett faktum som är här för att stanna. Att ignorera de nya utmaningar det innebär är inte hållbart. Men det finns alternativ för att möta dem.

En pinfärsk undersökning visar att 9 av 10 svenskar använder privata mobilen på jobbet. Hälften av företagen saknar fortfarande mobil växel. Av dem som har en mobil växel, använder bara 6 av 10 funktionerna i den. Det beror i de flesta fall på att de inte kan använda den med privata mobilen. Vissa får inte göra det, även om de skulle kunna. Tidsbesparande funktioner som en bra mobil växel ger blir outnyttjade, till exempel att enkelt se vilka kollegor som är tillgängliga eller kunna vara med i en svarsgrupp. Samtidigt ökar kraven på vår tillgänglighet och effektivitet. Delar vi ut vårt privata nummer till kunder får vi snart jobbsamtal dygnet runt, oavsett om vi är på jobbet eller inte. Men hur gör man då, vi måste ju svara i telefonen?!

Det finns alternativ till den vanliga växeln. CallControl Enterprise är en av dem som kan lösa BYOD-problematiken.

Tänk socialt istället för traditionellt
Stina Lantz, CMO för CallControl på Aurora Innovation säger: Vår lösning är utvecklad utifrån våra användares önskemål. Traditionellt utvecklas det mobila gränssnittet utifrån en teknisk bakomliggande lösning med sina begränsningar, men vi har gjort tvärt om. Våra kunder vill till exempel inte ha centrala telefonister, därför har vi skapat en dynamisk lösning som anpassas utifrån organisationen. CallControl fungerar mer likt ett socialt nätverk än en växel. Svarsgrupperna skapas direkt i appen och ändras snabbt. Man sätter status genom två klick, och man kan ge dem som ringer mycket bättre information än det vanliga ”personen du söker är upptagen”. Något annat som var stod högt upp på våra användares önskelista var att kunna spela in och dela sina samtal, t. ex. projektmöten och intervjuer. Vi har kunder med traditionella växellösningar som använder CallControl till vissa grupper och vi har mindre kunder som enbart använder sig av vår tjänst direkt i sina mobiler.

Ställ krav på din växellösning
För att möta trenden finns det några krav du ska ställa på din växel:

1.  Du ska kunna ansluta mobiler oavsett operatör.

2.  Den ska vara lätt och snabb att installera och använda.

3.  Du ska kunna ställa arbetstider, så du slipper vara ansluten utanför jobbet.

4.  Du ska kunna se vilka kollegor som är tillgängliga, oavsett vilken mobil de är anslutna med.

5.  Svarsgrupperna ska vara flexibla och snabbt kunna anpassas till förändringar i  organisationen.

6.  Det ska vara smidigt att ansluta och ta bort mobiler, både ur svarsgrupperna och tjänsten. Licenserna ska tilldelas dynamiskt.

*Bring your own device (BYOD), också kallat Bring your own technology (BYOT) innefattar policys för att tillåta anställda att ta med sig sina egna mobila enheter och använda dem i jobbet för att nå företagsinformation och applikationer.

www.info.callcontrol.nu

Appen finns tillgänglig för nedladdning på:

AppStore

Google Play

Stina Lantz, CMO CallControl

stina.lantz@ain.se

Om MobilBarometern Avancerade Användare
MobilBarometern är ett samlingsnamn för undersökningar och analys som tidningen Mobil:Business producerar. Undersökningen MobilBarometern Avancerade Användare har genomförts under perioden 13-31 maj 2013. Hela resultatet publiceras under juni. Totalt svarade 1727 avancerade användare, i synnerhet Mobil.ses läsare, på frågor om privata mobila enheter på jobbet.

Frågor eller mer information om MobilBarometern Avancerade Användare och övriga analysprodukter:

Anders Linger

anders.linger@mediaprovider.se