Jabba The Hutt – och VR-resan till Nürnberg Ring

Blogginlägg   •   Sep 30, 2016 10:06 CEST

Fiction eller verklighet?

Vissa dagar i livet finner man insikter som bara ramlar över en och nästan kullkastar de innersta av värderingar av hur livet ska se ut. När man inser att vi är på väg mot något som är så odefinierat futuristiskt och framtidsrelaterat att man skräms, fängslas och blir förundrad på en och samma gång, ja då börjar man fundera. Denna dag bjöd min son mig på en resa som ännu känns i hela kroppen.

Min son hade ”bokat upp” en del av helgen med pappa. Det var databutiken Inet i Sisjön som gällde. De skulle ha event med VR (virtual reality) som tema. Och visst, som förälder är kvalitetstid med ena sonen numera en ynnest, så det mesta är ok i gemensamt umgänge.

Sagt och gjort, vi beger oss till Inet för kolla in en värld som vi 50 -åringar inte alltför ofta besöker. När vi kommer in i tältet som är knökat med ”nördar” och långa rader av folk som står i kö, förstår jag att här pågår något utöver det vanliga. Spel och VR-företagen har tagit dit sina premiumprodukter, vilka ligger långt över de produkter vi ibland ser i annonser där en telefon är påkopplad på en ”VR-brilla”. I hörnet står en äldre man med spasmisiga rörelser på en röd matta och skjuter ut i tomma intet. Med båda armarna i 45 graders vinkel och med händerna rakt ut i luften ser det ut som ett tvåfrontskrig utkämpas och uppenbart har mannen två skjutvapen. Förundrad och road av spektaklet iakttar jag hur han försvinner in i ett klimax i spelet, där han slutligen blir skjuten i bröstet. På fullaste allvar tar han sig över bröstet och grimaserar i nivå med en fullskalig hjärtinfarkt. Med illa dold förtjusning vänder jag min uppmärksamhet mot min kö och VR-attraktionen som jag ska prova; sportvagnsrace på Nürnberg Ring i en Audi TT. Precis som mannen i krigsspelet håller föraren i stolen krampaktigt i ratten. Med vitnande knogar växlar han och bromsar som i ett inferno av racerbilar som måste vara omkring honom. Kön ringlar sig makligt framåt. Jag hinner slänga några ord med killen från spelföretaget, som menar att detta kit kommer från den övre delen av deras mellansegment – topputrustningen var på turné i Europa. Men han lovar en upplevelse som fäster sig på näthinnan ändå. Framför mig har jag en racingstol, en ratt och ett pedalställ samt en kortväxlad växelspak. Stolen står helt still och är fastmonterad på en svart låda. Runt arrangemanget finns 4-5 högtalare på stativ.

Fullt race

För mig som gillar racing, och som gärna åker och kör i farter runt 200 km, måste det här vara en ”baggis”, tänker jag medan jag glider ner i stolen och ställer in den efter mina numera korpulenta mått. Rent rationellt visste jag att jag satt på en trälåda och att stolen satt fastskruvad med lite högtalare osv. Innan spelkillen har nollställt banan frågar jag efter Rudskogen, men tyvärr fanns den inte i kartoteket den här dagen.

Spelkillen sätter nu på mig VR-utrustningen. Ett vitt, intensivt sken möter mina ögon inne det som i övrigt är helt svart. Plötsligt står bilarna nu omkring mig och ”julgranen” skiftar om från rött till grönt. Rent instinktivt trycker jag gasen i botten och med blixtsnabb effekt rör sig bilen framåt. Eller rättare sagt jag har lämnat tältet i Sisjön och är på startsträckan på Nürnberg Ring. Högtalarna runt stolen har förvandlats till en vrålande Audi Motor och jag sparkar i treans växel och närmar mig första kurvan i pole position – fast besluten att behålla platsen i racet. Jag kommer in snett i apex och får gira snett in i räcket. Hela bilen skakar om när nit efter nit avverkas i räcket. Jag landar i avåkningszonen och nu är skjortan blöt på ryggen. I med ettan igen och så börjar jakten på klungan och klättringen i position innan målrakan nås.

Helt förbluffad att alla dessa upplevelser av acceleration, krockar och kurvor som sög i magen, endast var producerat av olika ljusintensiteter som träffar ögonen och stimulerar hjärnan till en suggestiv upplevelse, kravlade jag mig vimmelkantig ur stolen. På skakiga ben sög jag tag i spelkillen igen och frågade; ”vad var det som hände”? Han log förnöjt och sa att detta är bara början på utvecklingen och menade att två generationer bort kommer ”dikten att överträffa verkligheten”. Då kan vi ta oss till en badstrand på Bahamas eller checka in på värsta hotellet i Barcelona genom att ta på oss glasögonen, som vid det här laget är så verklighetstrogna att vi får svårt att skilja på vad som är verklighet och fiction.

Skrämd och salig i min upplevelse ringde jag polar’n som jobbar för amerikanska försvarsindustrin och förmedlade min upplevelse. Han flinade och menade att det finns ”hjälmar” som fäster med kontaktytor på huvudet och stimulerar olika centra i hjärnan med impulser, så att vi på elektronisk väg upplever känslor som värme, kyla osv. Jag som jobbar med garantier såg för mig en upplevelse som förmedlade trygghet och den känsla man får av en bra garanti från AutoConcept. Något mer sansad samma kväll googlade jag fenomenet VR och dess egenskaper samt benägenhet att framkalla beroende.

Kommer vi att gå utomhus överhuvudtaget?

När vi om kanske 10-15 år åker tåg från Tesla med elektronomagnetisk puls, som tar oss till Stockholm eller Malmö i ett rör på 35 min, och våra bilar är självkörande lådor i ett tomt shoppingcenter som servas av robotar, medan vi själva ligger hemma som Jabba The Hut och äter chips – vad händer då?

Hur ser vi på trygghet, försäkringar och de livlinor vi köper idag för att vi vill ha en bekymmersfri tillvaro? Vår syn på bilen som fortskaffningsmedel och våra val kring hur vi vill leva i fiction eller verklighet finns nära nog runt hörnet. I denna rasande utveckling kommer nya möjligheter och nya utmaningar. Ju mer teknik och prylar som kan gå sönder, desto viktigare blir garantierna för dessa prylar som inte kommer helt gratis. Framtiden bjuder på en oändlig fåra av möjligheter där den digitala verktygslådan blir lika vanlig som en tandborste. Kanske ”klär vi på oss” en garanti för skidsemestern, men ”klär av oss” den till vardags och till bilsemestern har vi ”satt på oss” en tredje.

Aktivitetsanpassade garantiskydd för en isolerad period

Snabba enkla byten som bygger på att vi har behövlig data för att sekundsnabbt kunna erbjuda våra kunder en ny lösning för dagens eller veckans äventyr. Lika enkelt som vi blir debiterade för vår mobiltelefon debiteras vi för vårt garantiutnyttjande. Men varför i hela friden skulle det bli så här?

Några kollegor i branschen har redan börjat inom ett närbesläktat område och vi ser ”frön” av detta hos flera försäkringsbolag, där man debiterar konsumenten efter körsätt. Sneglar man på konsumentutvecklingen rent generellt och kanske specifikt tjänsteområdet kan man säga att leverantörer som kan tillmötesgå kundens behov ”any time any where” är de som kommer ta marknad.

Vi har mindre privat tid och vi blir mer och mer angelägna om att lägga den på det vi kallar ”kvalitetstid”. I bilhandeln har ”floor traffic” sjunkit konsekvent de senaste 10 åren och det fysiska mötet med bilsäljaren har kortats från 60 till 20 min. Detta komprimerade perspektiv är det utrymme som vi leverantörer ska kriga om. För att nå kunden blir ”enkelhet” och tydlighet grundstenar i de erbjudande som ska vinna marknadsandelar framåt.

Vi som är aktiva inom bilbranschen och -garantier idag går en fantastisk tid till mötes med stark utveckling och stora innovationer på mycket kort tid. Innan vi lägger hatten på hyllan kanske vi har hunnit ta oss en tripp i Teslas rör till kontinenten, eller så.

Spännande fortsättning följer...

Stephan Kinnmark, sales manager AutoConcept