Sanningar om fordonsgarantier

Blogginlägg   •   Aug 15, 2016 15:17 CEST

Sanningar om fordonsgarantier

Det finns inget försäkringsbolag eller försäkringsförmedlare i världen som medvetet vill neka en försäkringstagare ersättning vid skada.

Det finns få branscher som är så tydliga med vad de säljer och vad man kan förvänta sig av deras produkt före köpet, som försäkringsgivare.

Kruxet är att så få läser villkorstexter. Eller "det finstilta" – ja, ni hör ju själva.

Den som jobbar med kommunikation vet att man ska ta bort alla trösklar och göra det så enkelt som möjligt för kunden att kunna göra sitt val. Men varför görs då villkorstexter knappt läsbara? Eller ens förståeligt skrivna? Med skyhögt LIX-tal och ett tonläge och språk som bara ”de lärde” använder. Dessutom satt med liten font, fult typograferad och med trist layout. Och undangömd längst bak, längst ner, längst in. Eller medskickad som ett nödvändigt ont på billigt papper som ingen vill spara. Trots att det är så viktig information!

Jag skulle vilja skriva ”villkorstexter” som läses. Som är så spännande att ingen vill sluta läsa förrän de kommit till sista raden i sista paragrafen. Storytelling om det fina med försäkringen/garantin. Enkelt. Tydligt. Och varför inte lite dråpligt? Så att man verkligen förstår varför försäkringen är bra. Vad den täcker. Och inte.

Låt oss ta ett parallellt exempel: en olycksfallsförsäkring. Den ersätter en plötslig och oförutsedd skada. Men den täcker inte vanligt, normalt slitage. Detsamma gäller för bilförsäkringar och fordonsgarantier!

Slitage är som åldrandet, naturligt och ibland vackert, men inte alltid funktionellt.

Ingen kan garantera att inget inte går sönder på en bil. Vi jobbar med att försäkra det som biltillverkaren lovat ska hålla och fungera – längre än vad de själva vågar lova. Och vi erbjuder även försäkringsgarantier som täcker slitage. Utan självrisk.

Så vill du skydda dig från att en plötslig, oförutsedd skada på din bil gräver ett lika plötsligt och oförutsett hål i din plånbok, fråga efter AutoConcept försäkringsgaranti nästa gång du köper en bil, mc, husbil, husvagn eller snöskoter hos din fordonshandlare. Lova mig bara en sak: läs villkoren noga, innan du bestämmer dig!

Du som hängt med så här lång; det vore roligt att få veta hur du tycker att villkorstexter ska bli roligare att läsa. Jag garanterar att ta till mig och värdera alla förslag, för nu har jag möjligheten att förändra!

- Heléne Friberg

Marketing Project Manager på AutoConcept