Tänk nytt, köp begagnat - med nybilskänsla!

Blogginlägg   •   Sep 26, 2016 17:37 CEST

Begagnade bilar är värda att rulla - långt.

Det ligger ett lagförslag om sänkt moms på reparationsjobb. Jättebra! Men varför omfattas bara cyklar, skor, läder, kläder och hemtextilier? Alla som utför hantverksjobb i någon form borde väl få ta del av denna momssänkning? Till exempel bilverkstäder.

Att tillverka nya bilar är dyrt och energikrävande

Det är dessutom dyrt att äga en bil. Näst efter bostad är bilen ofta den enskilt största utgiften för ett hushåll. Men andrahandsvärdet går inte att jämföra - en bilinvesteringen betalar sig helt enkelt dåligt - även om behovet av fordon är mer eller mindre nödvändigt. Moderna bilar håller länge, med rätt vård och regelbunden service samt reparationer vid behov, kan de rulla många mil och därmed bli mer lönsamma att äga

Reparationer är värda att

När fabriksgarantin löper ut är det dock bilägaren själv som får stå för hela kostnaden om plötsliga och oförutsedda fel uppstår på bilen. Detta trots att det kan vara fabrikationsfel och på komponenter som förväntas hålla under bilens hela livslängd. Enda sättet att skydda sig mot plötsliga fel är att köpa bilen med en förlängd garanti. Exempelvis från oss på AutoConcept, som erbjuder olika garantipaket för fordon upp till 15 år gamla. Med ett sådant skydd kan fel åtgärdas långt efter att fabriksgarantin gått ut och ge bättre ekonomi i bilägandet.

Exkludera mindre? Inkludera mera!

Moderna fordon byggs på avancerad teknik och tiotusentals mekaniska och elektroniska komponenter. Delar som oftast är mycket kostsamma att reparera eller ersätta. Nuförtiden är det dessutom i princip bara professionella bilverkstäder som har kunskapen, utrustningen, verktygen - och tiden och ytan - att göra jobbet. Många gånger kan de t ex ersätta en trasig komponent med en likadan fullt fungerande från ett begagnat fordon.

Länge leve bilen

Det borde var lika, eller mer förmånligt att ta hand om sin bil, husbil, motorcykel, skoter etc, som sin cykel. Låt alla företag som utför reparationer åt privatpersoner få tillämpa den lägre momssatsen. Det gagnar miljön, företagsamheten och privatekonomin.