Ännu en månad med ökade nybilsregistreringar!

Ännu en månad med ökade nybilsregistreringar! Många funderar kanske på om man kan se några större prisförändringar på begagnatmarknaden som en följd av utsläppsskandalen. Vi följer självklart den utvecklingen vi med.

Oktober månad var inget undantag för den långa trenden med ökade registreringar. I oktober 2015 var personbilsregistreringarna ca 12 % högre än oktober 2014. Försäljningen av begagnade personbilar från bilhandeln sjönk marginellt oktober 2015 jämfört med oktober 2014. Försäljningen av begagnade personbilar från företag och privatpersoner var i stort sett oförändrad i oktober 2015 jämfört med oktober 2014.

Volvo var det märke som det såldes flest begagnade personbilar av från bilhandeln, och V70 var den enskilt mest sålda modellen. Följt av VW Passat, VW Golfoch Volvo V60. Det märke som det såldes flest begagnade hybridbilar av, från bilhandeln, i oktober var Toyota, med modellerna Prius, Auris och Yaris.

Genomsnittliga annonsdagar
Volvo V70
är den bilmodell som har flest utannonserade begagnade bilar i dagsläget. Följt av VW Golfoch VW Passat. Den genomsnittliga annonstiden för en begagnad Volvo V70 som såldes via bilhandeln var 31 dagar. När det gäller VW Golfvar annonstiden 36 dagar och VW Passat hade 28 dagar. Toyota, med modellerna Prius, Auris och Yaris,låg på en genomsnittlig annonstid på 38 dagar.

Utannonserade priser
Autovista följer givetvis utvecklingen av priserna på begagnade bilar för att se hur marknaden reagerar på det som har uppdagats med dieselmotorer inom Volkswagengruppen. Diagrammet visar vad som har hänt med utannonserade priser sedan juli 2015. I diagrammen tittar vi på diesel och bensin för sig för att se om har olika utveckling. Bilarna i denna analys är tillverkade mellan 2010 och 2012.

Se diagram här

Johan Trus