Så kan företag använda Vine

Nu är det drygt en månad sedan Twitter förvärvade videotjänsten Vine, en tjänst som möjliggör för användare att dela och skapa korta videosekvenser på sex sekunder. Vine är kort och gott för Twitter vad Instagram är för Facebook. Kan man säga.

Efter att under en tid ha grottat ner mig kring tjänsten, vad den innebär och läst vad som basunerats ut i sociala medier kan jag konstatera att inte bara jag utan allmänheten överlag är positiv över lanseringen. Varför då?

Hur man än vrider och vänder på det så kan man aldrig komma ifrån att film förmedlar känslor på ett helt annat sätt än vad en bild eller text har möjlighet att göra. Att man bara har några få sekunder på sig att fånga betraktaren och förmedla sina budskap ställer kreativiteten på sin spets. Och kanske är det just det som är tjusningen med Vine. En hel del användare har redan lockats av formatet och anslutit till tjänsten, trots att appen för tillfället bara är tillgänglig på iPhones och iPod touch.

Vine

Så, hur kan man använda dessa få sekunder till att skapa något värdefullt? Hur ska man som företag närma sig tjänsten? Här kommer några tips på hur ni kan tänka när ni ska skapa innehåll:

• Använd film för att teasa om kommande event, seminarier eller produktlanseringar
  • Skapa en filmsekvens av hur era produkter förändrats över tiden
  • Hur ser det ut där ni sitter? Använd Vine för att visa er kontorsmiljö och hur ni arbetar
  • Skapa följetånger på teman som ”Så här gör du….” eller ”how to….”
  • Använd filmsnuttar för att berätta om spännande nyheter
  • Tänk på att likt Instagram så är Vine en social tjänst där du kan följa och integrera med användare. Visa att ni finns genom att tagga era filmer med relevanta hashtags

Använder ni Vine idag? Kanske är det så att ni inte håller med mig utan istället tycker att Vine är dömt att misslyckas. Dela gärna med er av era åsikter.

Jenny Andersson, PR och Marknadskoordinator, Avantime

• videotjänst