Triathlon hjälper Lisa att fokusera

Hej Lisa Lantto, projektledare på Avantime som arbetar med kunder som Vision, Socialdemokraterna och Prevent.

Du har ett speciellt intresse som får dig att hålla dig fokuserad i dina webbprojekt. Vilket?
– Jag tränar triathlon det vill säga simning, cykling och löpning.

Varför började du träna triathlon?
– Jag har alltid tränat men aldrig haft något riktigt mål med träningen. Triathlon verkade kul och inte så allvarligt. Det kändes lite galet att köra tre olika sporter på raken. Jag provade några korta lopp och fastnade. Anmälde mig sedan till Kalmar IronMan 2010 med sex månader kvar till start, mest för att jag fick höra att jag inte kunde klara det. Dom hade fel...

Hur mycket tränar du varje vecka?
– Det varierar mellan 7-10 timmar per vecka beroende på säsong och hur det funkar med resten av livet.

Det är många timmar. Är det hälsosamt att träna så mycket och sedan köra en IronMan?
– Nej. Jag vet att det är helt galet men träningen fram tills dess tror jag är hälsosam och variationen mellan tre grenar gör att det funkar både för min motivation och min kropp.

Hur får du tid till träningen?
– Jag lägger in mina träningar för kommande vecka i kalendern på söndag kväll. Har jag något annat planerat på kvällen så blir det lunch eller morgonträning. Är kvällen fri så blir det oftast träning på kvällen. Längre pass och kombinerade pass med löpning/cykling eller simning/löpning under helgen. Ibland kommer livet, jobbet och universum emellan men jag försöker ge min kropp en chans att röra på sig minst en timme om dagen. Det är den värd.

Din titel är projektledare, vad innebär det i ditt vardagliga arbete?
– Det innebär att jag leder utvecklingsprojekt, oftast inom externa webbplatser. Jag grottar gärna ner mig i detaljer och fokuserar på att underlätta redaktörernas dagliga arbete och ge besökarna det som de nästan inte själva visste att dom sökte efter. Att besöka en webbplats som jag har varit inblandad i förstudiearbetet i hoppas jag på ska vara lite som att Googla, lite mer exakt än man någonsin vågat hoppats på.

Vad ger träningen dig i jobbet som projektledare?
– Träningen gör mig fokuserad för att inte tala om den mentala träningen man får av att tävla i 13 timmar. Efter sex timmar ensam på cykeln så är man kompis med sig själv och har hunnit "tala ut" om allt. Jag fascineras fortfarande av den mentala biten i långdistanstävlingar.

Har du något råd till andra som vill börja träna triathlon?
– Gå med i en klubb så hittar du snabbt träningskompisar. Det gör träningen så mycket lättare och roligare. Låna ihop prylarna du behöver och testa att köra en sprintdistans för att se om det är en träningsform som du gillar.

Vad kommer härnäst?
– Jag vill att det ska stå något med 12 timmar när jag springer upp på målrakan i Kalmar IronMan i augusti. Jag går därmed också i mål på min sjunde IronMan vilket är ett mål i sig. Jag vill också ta mig över mållinjen i tävlingen "ö till ö" tillsammans med min syster. Förra året var det bara två tjejlag som gick i mål så det kan bli tufft. Håller tummarna för en varm och vindstilla dag i Stockholms skärgård den andra september.

Jenny Andersson, PR och Marknadskoordinator på Avantime

• avantime group ab