G4S ber busschaufför om ursäkt

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2015 16:34 CEST

G4S ber om ursäkt till den busschaufför som i fredags omhändertogs i samband med en biljettkontroll på en av Västtrafiks bussar i Göteborg. Ursäkten kommer att framföras personligen, och G4S kommer fortsätta utreda hela händelsen noga.

– Jag blir upprörd när jag ser filmen från busshållplatsen. Delar av vår personals beteende mot busschauffören är uppenbart inte okej. Vi på G4S ber honom om ursäkt för detta, och jag kommer kontakta honom för att personligen framföra ursäkten, säger Mikael Högberg, regionchef på G4S.

G4S har under måndagen haft möten med Västtrafik om det inträffade. De personer som var inblandade i händelsen jobbar för närvarande inte med Västtrafik.

– I samarbete med Västtrafik kommer vi att fortsätta utreda hela den här händelsen noga. När vi vet mer om hela händelseförloppet kommer vi att ta ställning till hur vi går vidare, säger Mikael Högberg.

– Det är mycket ovanligt att vår personal behöver omhänderta personer i samband med biljettkontroller. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vårt agerande så att vi så långt som möjligt kan undvika våldssituationer, säger Mikael Högberg.

För ytterligare information:
Mikael Högberg, regionchef G4S
tel: 010-222 35 52
e-post: mikael.hogberg@se.g4s.com

G4S Pressjour
tel: 010-222 29 01

G4S är ett av Sveriges ledande säkerhetsföretag verksamt inom alla affärssegment över hela landet. Som helhetsleverantör inom säkerhet och trygghet tar vi alltid fram den lösning som på bästa sätt minimerar risker för både myndigheter och näringsliv. Vi har cirka 3 600 medarbetare som arbetar för ett tryggare och säkrare Sverige. G4S ingår sedan den 1 september 2014 i Sector Alarm-koncernen.