G4S Risk Solutions utbildar Personskydd inom avancerad akutsjukvård

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2016 09:10 CET

G4S Risk Solutions satsar på akut sjukvårdsutbildning för sin Personskyddsverksamhet. G4S Personskydd blir först på säkerhetsmarknaden att genomgå Falck Tactical Medical Care – avancerad utbildning inom akutsjukvård. Utbildningen ger G4S Personskyddsoperatörer en gedigen sjukvårdskompetens för att kunna bedriva akut sjukvård på avlägsen plats utan tillgång till sjukhusvård eller i väntan på ambulans.

– Vi är mycket glada och stolta för den här utbildningssatsningen vi nu gör tillsammans med Falck. Våra Personskyddsoperatörer arbetar ofta i utsatta miljöer och situationer där det kan vara livsviktigt att ha kunskap om samt kunna hantera akutsjukvård, innan ambulans eller annan hjälp finns på plats. Utbildningen av våra Personskyddsoperatörer är ytterligare ett steg i vårt fortsatta arbete med att stärka våra kunders trygghet och konkurrenskraft, säger Jonas Schöld, Chef G4S Risk Solutions.

Utbildningen är unik på säkerhetsmarknaden och för Personskydd, motsvarade expertis inom akutsjukvård finns idag endast inom Polismyndighetens spetskompetenser och i Försvarsmakten. För att kvalitetssäkra utbildningen medverkar både Falcks Medical Director och utbildare med tidigare erfarenhet från polisen.

– Vi är mycket stolta att tillsammans med G4S Risk Solution lansera denna utbildning för deras personskyddsoperatörer. Utbildningen, som är unik i sitt slag med sin bredd då den både hanterar sjukdomsfall till trauman, är certifierad och kvalitetssäkrad av vår medicinskt ansvarige läkare Roger Ruden och vi har flertalet instruktörer med unik kompetens och erfarenhet inom sina områden, säger Nadine Seveli, affärsområdeschef Falck Academy.

I utbildningen ingår bland annat bedömning av patienter i kritiska tillstånd, evakuering, genomgång och hantering av trauman samt hantering av akuta sjukdomstillstånd. Instruktörerna har gedigen erfarenhet av akutsjukvård för att anpassa scenariomomenten till verkliga situationer som Personskyddsoperatörer kan ställas inför. I slutet av utbildningen genomför varje deltagare praktik på ambulansen för att få ännu bättre kunskap och förståelse för hantering av akuta sjukvårdsinsatser. Utbildningen är licensierad med årligt kompetensprov.

Om G4S Risk Solutions
G4S Risk Solutions utgör G4S spetskompetens för skydd, analys och utbildning. Risk Solutions arbetar i en internationell miljö med gedigen erfarenhet av förebyggande säkerhetsrådgivning, samt personskydd av bland annat förtroendevalda och nyckelpersoner inom näringslivet.

G4S är den kompletta säkerhetsaktören för större företag, organisationer och offentlig sektor.
Med äkta engagemang, kompetens och innovation stärker vi våra kunders trygghet och konkurrenskraft – alltid. G4S är en del av Sector Alarm-koncernen och finns på cirka 30 orter. Tack vare våra 3 500 medarbetare bidrar vi till ett tryggare Sverige.