"Marknadschefer famlar i blindo"

Nyhet   •   Dec 19, 2013 09:50 CET

Det är dags för marknadschefen att ta IT-chefen i handen och tillsammans börja utforska teknikens möjligheter. Det skriver Jörgen Bertilsson på Avensia.

Majoriteten av svenska marknadschefer tror att handel på nätet och i butik är omöjliga att integrera i realtid. Det visar en undersökning som vi nyligen gjort. Det är uppenbart att verkligheten har sprungit förbi marknadscheferna. Nu när vi snart går in i 2014 är det dags att sluta se e-handel och butiksförsäljning som konkurrerande verksamheter.

Idag borde multikanalstrategier, där ett företags alla försäljningskanaler integreras i realtid, vara självklart för alla marknadschefer. Här finns chansen att lyfta försäljningen genom att dra nytta av synergier mellan fysiska butiker, e-handel och nya kanaler inklusive mobilen allt eftersom de uppstår.

Det finns stora affärsmöjligheter för de handlare som är proaktiva och möter konsumenterna där de finns. Bakgrunden är förstås att i takt med att vi som konsumenter fått fler alternativ har vi också blivit alltmer otrogna mot leverantörerna. Vi köper helt enkelt där vi får mest värde för pengarna och väljer sedan den köpkanal som passar bäst. Det ställer höga krav på detaljisterna; priset måste vara rätt, butikerna måste tillföra något extra, hemleverans är en självklarhet och varan måste finnas i lager.

Ändå visar vår undersökning att bara knappt hälften (47 procent) av marknadscheferna är involverade i företagens e-handelsaktiviteter. Och hela 64 procent tror att det är omöjligt att integrera alla säljkanaler i realtid. Överlag visar undersökningen att många gamla e-handelsmyter ännu tycks vara vid liv bland marknadscheferna.

Det går – och är dessutom nödvändigt – att ha kunden i centrum för alla säljkanaler. Inte minst inom B2B är det fortfarande möjligt för en modern aktör att plocka stora delar av marknaden snabbt genom att erbjuda det kunderna det de vill ha i de kanaler de använder.

I vår undersökning är det tydligt att det finns en kunskapslucka bland marknadschefer kring vilka möjligheter som finns med hjälp att integrera alla säljkanaler. Silotänkandet finns också i många företag och innebär också problem – att e-handel är en IT-fråga och butikshandel en retailfråga. Här kan marknadschefen med sin kunskap om hur kunderna ska nås vara instrumentell. Men inte så länge myterna om e-handel tas för sanningar och multikanaltänkandet inte omfamnas. Det handlar i grunden om hur dagens konsumenter fungerar och tänker.

Det är dags för marknadschefen att ta IT-chefen i handen och tillsammans börja utforska teknikens möjligheter kopplat till kundernas beteende. Då kan vi äntligen stryka bokstaven ”e” i ordet e-handel och börja se alla kanaler som komplement. Hur kunderna väljer att handla - webbutik, fysisk butik eller app spelar då ingen roll. Som företag kommer ni nå dem ändå.

Jörgen Bertilsson, vice vd på Avensia